Naszemu zespołowi badawczemu, złożonemu z dwójki wykładowców, uczniów szkoły podstawowej oraz ich polonistki, sporo udało się zdziałać. Rewolucji edukacyjnej nie wznieciliśmy, ale…
W ciągu czterech lat naszej współpracy zrealizowaliśmy dwa projekty dotyczące kanonu lektur w Polsce, zaprezentowaliśmy się na konferencjach w Toronto i Chicago, wysłaliśmy list do minister Anny Zalewskiej, zorganizowaliśmy debatę w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu i opublikowaliśmy artykuły w dwóch czasopismach zagranicznych. Równoprawnymi współautorami tych publikacji byli młodzi badacze i ich nauczycielka. Rewolucji edukacyjnej nie wznieciliśmy, ale wywołaliśmy niemałe zamieszanie w świecie akademickim.
Losy naszego zespołu prawdopodobnie potoczyłyby się inaczej, gdyby nie kontrowersje wokół ostatniej reformy edukacji. Naszą uwagę przykuły zwłaszcza wypowiedzi prof. Andrzeja Waśko, eksperta MEN, który w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” z grudnia 2016 r. mówił o doborze tekstów do kanonu na podstawie ich wartości poznawczej, moralnej i narodowotwórczej, a także odrzucił pomysł włączenia do programu popularnej serii przygód Harry’ego Pottera. Przed reformą nauczyciele szkół podstawowych mieli wolną rękę w kwestii listy lektur, co mogło powodować opór uczniów, którzy w wyborach swoich pedagogów mogli widzieć niechęć do zmian i uwzględnienia potrzeb młodych czytelników. Teraz lista lektur – narzucona odgórnie przed MEiN – nie tylko w małym stopniu odzwierciedla preferencje uczniów, ale też zawiera pozycje anachroniczne, wzmacniające stereotypy kulturowe i płciowe.
(…)
Mateusz Marecki
Justyna Deszcz-Tryhubczak
Cały tekst tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający