Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja


Na czym polega uczenie się przez elaborację? To nabywanie wiedzy dzięki opracowaniu materiału w taki sposób, by nadać mu sens, ułatwiający zapamiętanie i przypominanie, gdy będzie potrzebny

Stosując elaborację, nauczyciel(ka) ułatwia dzieciom uczenie się w ten sposób. Wyobraźmy sobie, że chcemy nauczyć dzieci, czym jest „zmierzch” i pomóc im dobrze zapamiętać termin i jego znaczenie.

PRZYKŁAD

Która z niżej zaproponowanych elaboracji wydaje się właściwie nadająca sens i najbardziej przydatna?

(a) Zmierzch to: zmierz „ch”.

(b) Zmierzch oznacza zmrok.

(c) Kochankowie płonęli, kradnąc pocałunek pod osłoną zmierzchu otulającą ich coraz gęstszym płaszczem nocy.

(d) Zmierzch literujemy z-m-i-e-r-z-c-h.

(e) Zmierzch to niezłe imię dla mojego psa. Siad, Zmierzch, siad!

(f) Zmierzch był wtedy, kiedy paskudne komary wreszcie poszły spać podczas mojej ostatniej wędrówki.

 

Solidne opracowanie

Elaboracje tworzą mosty między procesami zapamiętywania i przypominania poprzez łączenie materiału starego z materiałem nowym poprzez sensowne skojarzenia, nadawanie znaczenia, porządkowanie i hierarchizowanie zasobów wiedzy, w które włączane są nowe informacje.



(…)

 

Tomasz Garstka

psycholog

 

Więcej – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021: