Z dr. Błażejem Mądrzyckim, wiceprezesem Rady Uczelnianej ZNP na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, rozmawia Jarosław Karpiński
„Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – pod takim tytułem Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP zorganizowała webinarium, podczas którego akademicy – członkowie Związku starali się odpowiedzieć na pytania o długofalowe skutki pandemii dla gospodarki, polityki i społeczeństwa. Jaka idea towarzyszyła organizacji tego wydarzenia?
– Jako Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP postanowiliśmy zaprosić do udziału w debacie ekspertów reprezentujących różne dyscypliny nauki, z którymi mamy ułatwiony kontakt, ponieważ są członkiniami i członkami Związku, i zapytać ich, jak odnoszą się do pandemicznej rzeczywistości. Interesowało nas też to, jak widzą naszą przyszłość w związku z COVID-19. Chcieliśmy, by na te pytania spróbowali odpowiedzieć tacy specjaliści, jak: politolog, prawnik, ekonomiści. Dla nas wszystkich jest istotne, by mieć świadomość, jak pandemia może się potoczyć i jak może wpłynąć na życie każdego z nas.
Co wynika z tej debaty? Można mówić o jakichś generalnych konkluzjach?
– Zgodziliśmy się co do tego, że ogromną rolą partnerów społecznych, w tym zawiązków zawodowych, jest to, by poprzez różne obszary aktywności, także poprzez wpływ na ustawodawstwo, proponować konkretne rozwiązania, być swego rodzaju drogowskazem w warunkach pandemii. Nie chciałbym krytykować rozwiązań, które zostały już przyjęte czy wskazane przez rządzących, bo przecież niektóre są słuszne i potrzebne. Ale trzeba zwrócić uwagę na to, jak ważne są szeroko pojmowane konsultacje społeczne w tej wrażliwej, pandemicznej sytuacji, zaangażowanie partnerów społecznych w podejmowanie decyzji. Mówiliśmy z jednej strony o tak wydawałoby się trywialnych sprawach jak poczucie sprawiedliwości czy prawa człowieka w pandemii, ale są to też przecież sprawy systemowe, ustrojowe. Nie możemy doprowadzać do takich sytuacji, w których obywatele nie czują się bezpiecznie nie tylko ze względu na samą pandemię, ale także przez towarzyszący jej niepokój o pracę, edukację, opiekę lekarską itd. Państwo powinno ich wspierać.
(…)
Więcej – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający