Chociaż bardzo nie lubię lockdownu, narodowej kwarantanny czy jakkolwiek to nazwać, znoszę obostrzenia, nie sarkam, staram się znajdować w tym stanie pozytywy.
Robię to dla tych wszystkich, którzy w przeciwieństwie do mnie nie są silni i zdrowi. Bawię się w ćwiczenia myślowe. Dla przykładu bardzo tęsknię za pracą w szkolnych murach, jednak dzięki temu, że nie muszę do tej pracy dojeżdżać, mogę się wyspać. Nie muszę tłoczyć się w metrze pośród ludzi, którzy nie noszą masek, ryzykując zakażenie. Nie każdy ma ten luksus.
W edukacyjnym i rozwojowym aspekcie zamknięcie szkół to oczywista krzywda dla wielu nastolatków, mam jednak wrażenie, że tzw. opinia publiczna w ogóle nie dostrzega dobrych stron takiego stanu. Od zawsze uważam, że to uczeń jest podmiotem w szkole i to na nim, a nie na nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za własną wiedzę i umiejętności. Jeśli uczeń nie przeczyta lektury, to on będzie uboższy o treści tej książki. Jeśli ściągnie na sprawdzianie, to oszuka siebie samego i po części swoich rodziców. Jeśli – zamiast samemu napisać wypracowanie – przepisze je z internetu, to się nie nauczy pisania i tak dalej, i tak dalej. Można to mnożyć. Brutalne? Niestety, ale prawdziwe.
(…)
Dariusz Żółtowski,
nauczyciel języka polskiego
Więcej – GN nr 14-15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający