Z Jarosławem Felińskim, ekspertem ochrony danych osobowych, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Włączam laptop, internet, sprawdzam komunikaty systemu antywirusowego, loguję się do wybranej przez szkołę platformy i zaczynam lekcje – tak od strony technicznej wygląda lekcja online z perspektywy nauczyciela. Niby nic nadzwyczajnego, ale…
– Ale zapominamy, że korzystając z prywatnego laptopa, jesteśmy pozbawieni poziomu ochrony, jaką daje szkolny system zabezpieczeń. Czym innym jest system antywirusowy w prywatnym laptopie, a czym innym ten od pracodawcy, kompatybilny ze szkolnym serwerem. Serwer działa jak blokada. Osłona jest służbowa i formalna. Dyrektorzy szkół ponoszą odpowiedzialność z tego tytułu na podstawie ustawy o informatyzacji. Jeden z paragrafów rozporządzenia Krajowe Ramy Interoperacyjności, aktu wykonawczego do tej ustawy, mówi, że dyrektorzy gwarantują, iż cały sprzęt jest policzalny, a użytkownicy mają świadomość, jak go stosować oraz wykorzystywać znajdujące się w nim oprogramowanie. Ponadto zdają sobie sprawę z odpowiedzialności, czyli wiedzą, jak wstępnie rozpoznać zagrożenie. A my nie kształciliśmy w ramach przygotowania zawodowego ani nauczycieli, ani uczniów, bo na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa nie ma ani jednej godziny o patologiach w sieci… To czego można się spodziewać?
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający