Ze Zbigniewem Grochowskim, historykiem, emerytowanym nauczycielem i dyrektorem toruńskich szkół*, autorem książek opisujących dzieje polskich miast i wybitnych Polaków, rozmawia Justyna Wojciechowska-Narloch
Ostatnia Pańska publikacja o Marii Skłodowskiej-Curie i Warszawie zebrała bardzo dobre recenzje. Tymczasem o naszej noblistce i o stolicy Polski napisano już wiele. Co w tej książce jest takiego niezwykłego?
– Rzeczywiście, wiele osób gratulowało mi tej książki. Odezwał się m.in. ambasador Francji w Warszawie, który docenił wkład włożony w umacnianie przyjaźni francusko-polskiej. Wyjątkowość tej i innych moich książek – na co zwracają uwagę ich czytelnicy, w tym Polacy mieszkający poza granicami naszego kraju, polega na przedstawieniu spraw często skomplikowanych w sposób uproszczony, zrozumiały dla każdego czytelnika. Jej forma, czyli testy, sprawia, że czytelnik nie jest biernym odbiorcą, może aktywnie rozwiązywać przedstawione w nich zadania, sprawdzając i wzbogacając swoją wiedzę. Cieszę się, że wśród wielu osób, które doceniły moją twórczość, są zwykli ludzie, na nich najbardziej mi zależy, ale również osoby pełniące ważne funkcje, w tym: papież Franciszek, który czterokrotnie udzielił błogosławieństwa mnie, mojej rodzinie i wszystkim czytelnikom moich książek, prezydent RP, biskupi, prezydenci miast, starosta powiatu, burmistrzowie miast, wójtowie i proboszczowie wielu parafii.
(…)
Więcej – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający