Z Mirosławem Cebulą, dyrektorem Zespołu Szkół nr 1 w Kłobucku, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Za nami ponad rok pandemii, a przed uczniami egzaminy zawodowe. Ile było zajęć praktycznych od początku roku szkolnego?
– Odbywały się we wrześniu i październiku oraz przez trzy tygodnie w styczniu. Więcej zajęć praktycznych było online niż w realu. Nauczyciele ze sporym dystansem podchodzą do egzaminu zawodowego z tego względu, że egzamin praktyczny w nowej formule jest nastawiony na uzyskanie przez uczniów określonych efektów. 90 proc. tych efektów to są efekty praktyczne, które powinny być ćwiczone na zajęciach. I tutaj się boimy, że tych umiejętności może zabraknąć, bo z powodu pandemii zabrakło zajęć w szkole.
Macie jeszcze trochę czasu do drugiej połowy czerwca. Będzie szansa, żeby to nadgonić?
– Pod warunkiem że w ogóle pojawi się możliwość zrealizowania zajęć praktycznych w szkole. Na razie wszystko jest wstrzymane do 18 kwietnia, a co dalej, nie wiemy. Cykl podejmowania decyzji przez rząd też nam nie sprzyja. Kolejne restrykcje zostały przedłużone o półtora tygodnia. Nie wiem, jak tu cokolwiek planować. Liczę jednak na to, że będzie czas na spotkanie się uczniami i być może skończy się to wszystko na jakichś zajęciach przygotowujących przed samymi egzaminami. Nie wiem jednak, czy to wystarczy po takiej przerwie.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 14-15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający