Z Jackiem Kowalewskim, nauczycielem matematyki w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Prusa w Łodzi, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Słyszałam, że od początku roku szkolnego przychodzi Pan codziennie do szkoły, żeby pisać kredą po tablicy. Jak wygląda taki dzień w pustej klasie?
– Mam wyćwiczone nawyki: otwieram klasę, wchodzę, przynoszę wodę dla psa, włączam komputer, czekam, aż to wszystko się uruchomi, łączę się z internetem, platformą, uczniami itd. Wszystko to zrobiło się dość schematyczne. Najgorszy jest dla mnie początek dnia, kiedy nie mam z kim słowa zamienić, jak wchodzę do pustej klasy. Dobrze, że mam Atosa.
Towarzyszy Panu piesek Atos.
– Zyski są obustronne. Ja nie jestem sam w klasie, a Atos nie musi sam siedzieć w domu. Na przerwach wychodzimy na szkolne boisko. Same plusy.
Co robi Atos w czasie lekcji?
– Różnie. Biega po klasie, piętrze, na którym uczę, a to kogoś spotka, a to sobie poszczeka. Nie opuszcza piętra beze mnie, ale jak kogoś zobaczy, to biegnie, żeby go pogłaskał. W pewnym sensie stał się taką naszą szkolną maskotką. Przez te ostatnie pół roku wszyscy się do niego przyzwyczaili, zarówno pracownicy szkoły, jak i uczniowie. Nie przeszkadza w lekcji. Ma pewną fobię, bo nie lubi parkietu, więc najczęściej leży. Uczniowie czasami dostrzegają go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą. Skupia uwagę, jest weselej. Dla mnie to też jest dobre rozwiązanie, bo kiedy prowadzę lekcję, nie czuję, że gadam wyłącznie do pustych ścian i ławek.
(…)
Więcej – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający