Tegoroczne egzaminy zbliżają się wielkimi krokami i towarzyszy im wiele obaw. Ale nauczyciele i rodzice pytają także o to, co z maturą i egzaminem ósmoklasisty w kolejnych latach. Czy MEiN złagodzi wymagania?
Według raportu UNESCO z końca marca br. Polska znalazła się w grupie pięciu krajów, w których uczniowie w trakcie trwania pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 najdłużej uczą się w domach – to już ponad 35 tygodni. Dłużej poza szkołą przebywali tylko uczniowie z Macedonii (43 tygodnie), Bośni i Hercegowiny (38 tygodni), Słowacji (37 tygodni) i Łotwy – 36 tygodni. Od wybuchu pandemii – jak policzyli eksperci Instytutu Statystyki UNESCO – nauka w szkołach była przerywana na świecie średnio na 25 tygodni. Polscy uczniowie stracili od 35 do 54 proc. roku szkolnego.
Zamykanie gospodarki w czasie kolejnych fal pandemii zaczynało się u nas głównie od ograniczania pracy placówek oświatowych. Nie wszyscy tak robili. W przebadanym przez UNESCO okresie we Francji szkoły były zamknięte przez 10 tygodni, w Hiszpanii i Belgii – po 15 tygodni, w Norwegii – 19, Portugalii – 21, Holandii – 22, Austrii – 27, Czechach i Niemczech – 28. A i tak kraje te łagodzą wymogi na egzaminach lub z nich w ogóle rezygnują. Nie bez powodu. Według UNESCO powrót do sytuacji sprzed pandemii może zająć dekadę! By stało się to szybciej, rządy muszą wdrożyć strategie naprawcze w oświacie.
W Polsce takiej strategii nie widać, poza obietnicami MEiN zorganizowania dodatkowych zajęć dla uczniów (jedna godzina na klasę tygodniowo, nie wiadomo dokładnie, od kiedy, i nie wiadomo, z jakich przedmiotów, koszt – 187 mln zł), zajęć sportowych (być może od września, koszt – 42 mln zł) i pomocy psychologiczno-pedagogicznej (średnio godzina wsparcia dla co 50. dziecka, koszt – 15 mln zł). W sumie resort chce wydać na to 230 mln zł. Kropla w morzu potrzeb. Średnio: pomoc o wartości 46 zł na ucznia (to koszt niecałej godziny korepetycji).
(…)
Piotr Skura
Więcej – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający