Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu


Co z tymi egzaminami? Wybijamy na pierwszej stronie maturę, bo tegoroczny maraton maturalny startuje już za chwilę, 4 maja. Ale temat dotyczy także egzaminu ósmoklasisty (25-27 maja) czy egzaminów zawodowych (start w sesji letniej w drugiej połowie czerwca).

Egzaminom zwykle towarzyszy wiele emocji, ale w tym roku zmartwień i obaw mamy bez porównania więcej. Powody sprowadzają się do pandemii i jej skutków. Martwimy się np. o wyniki egzaminów po roku nauki zdalnej. Według cytowanego w Głosie raportu UNESCO z końca marca br., Polska znalazła się w grupie pięciu krajów, gdzie w czasie pandemii uczniowie najdłużej uczą się w domach – u nas już ponad 35 tygodni (patrz – s. 6). Co do efektywności nauczania zdalnego chyba nikt nie ma złudzeń, chociaż nauczyciele dają z siebie wszystko.

– Spodziewam się nawet, że problemy wynikające z pandemii będą przetaczały się przez szkoły przez kilkanaście lat – mówi w wywiadzie dla Głosu Jacek Kowalewski, nauczyciel matematyki w XXI LO im. Bolesława Prusa w Łodzi (patrz – s. 15). – Na pewno pierwszym miarodajnym testem badawczym będą egzaminy ósmoklasistów i matury – dodaje. O swoich uczniów i ich wyniki nie martwi się, jednak przyznaje, że w skali kraju istnieje problem zaległości w nauce czy nawet regresu, spowodowanego okresem nauki zdalnej.



(…)

 

Jakub Rzekanowski

 

Więcej – GN nr 14-15 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021: