Złożenie wniosku o stan nieczynny po wypowiedzeniu i przekazaniu pozwu nie ma wpływu na skuteczność odwołania do sądu pracy
To już ostatni dzwonek, ostatnie terminy, aby wyjaśniać i regulować sprawy dotyczące wypowiadania i rozwiązania stosunku pracy. A pytań i wątpliwości z tym związanych jest nadal wiele…
Casus
„Przed laty, kiedy było mało anglistów, proszono mnie o wzięcie godzin ponadwymiarowych nawet ponad ustawową miarę. Co więcej, zrezygnowałem z interesujących finansowo propozycji na rzecz pracy z młodzieżą. Dzisiaj, po 25 latach, otrzymałam… podziękowanie. Nowy dyrektor zaproponował mi 12/18, na co oczywiście nie wyraziłam zgody. Okazało się, że czuje się zobowiązany wobec młodszej koleżanki, która jest na zastępstwie do 30 czerwca, a od 1 września chce ją zatrudnić na 1/2 etatu na staż i dla niej zabiera mi sześć godzin. Jestem nauczycielem dyplomowanym i zastanawiam się, niezależnie od mojej sytuacji, czy stopień awansu zawodowego jest certyfikatem kwalifikacyjnym, który powinno się brać pod uwagę, oceniając kwalifikacje przed wypowiedzeniem?
Nie wyraziłam zgody na obniżenie etatu, w związku z tym 30 maja otrzymałam wypowiedzenie. Postanowiłam odwołać się do sądu. W Związku podpowiedziano mi, że powinnam na wszelki wypadek złożyć wniosek o stan nieczynny i w międzyczasie zatrudnić się w innej szkole albo gdziekolwiek poza oświatą. Nie wiem jednak, w jakim wymiarze i czy w ogóle to jest możliwe, skoro w szkole otrzymam pensję? Zastanawiam się, do kiedy mogę zdecydować się na stan nieczynny? Czy złożenie wniosku o stan nieczynny po dacie złożenia pozwu może spowodować, że pozew zostanie odrzucony?
Dyrektor w uzasadnieniu wypowiedzenia napisał krótko – brak godzin. Kiedy mu zwróciłam uwagę na tę lakoniczność, powiedział, że mógł w ogóle nie uzasadniać, bo zrobił to za niego art. 20 Karty. Tego, niestety, też nie rozumiem. Dręczy mnie jeszcze pytanie, dlaczego drugiej anglistce zostawił pełny etat. Czym mógł się kierować? Słyszałam o tzw. kryteriach do zwolnienia. Gdzie one są zapisane, w której ustawie? Dotychczas się z tym nie spotkałam. Dyrektor kiedyś powiedział mi, że polityka kadrowa należy do kompetencji dyrektora, bo on odpowiada za jakość kształcenia i nie będzie się kierował jakimiś kryteriami wymyślonymi przez innych”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2021:
- Pełnym głosem. Jak kapral w ręku dowódcy
- Felieton. Mają nas za idiotów
- Zakończeniu roku szkolnego 2020/2021 towarzyszyły głośne apele o dymisję szefa MEiN
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- ZNP i FZZ razem o zmianach w Karcie Nauczyciela, które forsuje MEiN. „Solidarność” nie przyjęła zaproszenia
- Minister z Solidarnej Polski chce zmiany ustawy – Prawo oświatowe. Trzy lata więzienia za „niedopełnienie obowiązków”
- System edukacji został tak przemodelowany, że i tak coraz ciężej nam się oddycha
- Nasze podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. To nie koniec dramatu…
- W jakiej kondycji nauczyciele rozpoczęli urlop i w jakich nastrojach wrócą z wakacji?
- Przygotowujemy wspólny apel całego środowiska w sprawie wzrostu finansowania szkolnictwa wyższego i nauki
- Ważne zmiany w „Aktywnej tablicy”. Szkoły kupią „zestawy dla nauczyciela”
- Polska szkoła nadal jest szkołą dialogu. Nie pozwólmy tego zniszczyć
- CKE podała wstępne informacje o wynikach egzaminu ósmoklasisty
- W szkołach mamy masę pracy, przydałoby się nam wsparcie przy tworzeniu programów wychowawczo-profilaktycznych
- ESERO Polska. Letnia Szkoła Edukacji Kosmicznej już 16-29 lipca br.
- Felieton. Kolorowe kredki zakazane
- Felieton. Ale to już było
- Myśląc o nas, ale i o przyszłych pokoleniach, aby miały szanse żyć w czystym środowisku, musimy działać tu i teraz
- Szczepienie przeciwko COVID-19 może wejść do kanonu szczepień
- Ile pieniędzy rząd przekazał samorządom w subwencji oświatowej? NIK policzyła
- Zespół ds. COVID-19 przy prezesie PAN apeluje o szczepienie nastolatków i ostrzega przed kolejnym lockdownem
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (14). N – Nauczanie innych
- Renesans kultury Maorysów. W Nowej Zelandii wierzą w społeczeństwo wielokulturowe
- Awans zawodowy. Kontraktowy przed metą
- Projekt „Nowoczesne technologie informacyjne oraz wielokulturowość kluczem do sukcesu edukacyjnego”
- Finał II Powiatowego Konkursu Plastycznego Sekcji Wychowania Przedszkolnego przy Oddziale ZNP w Częstochowie
- Pytanie do eksperta. Odprawa dla księdza katechety