Skończyły się zajęcia, świadectwa rozdane, a minister edukacji też coś dostał od środowiska oświaty. Czerwoną kartkę w postaci licznych wniosków o dymisję. Największe oburzenie i zaniepokojenie w oświacie budzą projekty przeorania statusu zawodowego, nadzoru pedagogicznego i edukacji włączającej
Protestujący mówią już nie tylko o demolce i demontażu, ale wręcz o zamachu na polską szkołę, na autonomię szkoły i nauczyciela. Te słowa dotyczą przede wszystkim projektu przywrócenia ręcznego sterowania szkołami, ale trudno pozbyć się wrażenia, że również zmiany w statusie są obliczone na to, by docisnąć nauczycieli, zdyscyplinować niepokornych.
Zdecydowany sprzeciw wobec zmian w nadzorze wyrazili już liczni samorządowcy, dyrektorzy z OSKKO, organizacje pozarządowe i społeczne, RPO, a ostatnio także Amnesty International. Związek Nauczycielstwa Polskiego ocenił, że propozycje MEiN oznaczają „powrót do rozwiązań, którym obca była idea samorządności i demokratyzacja życia szkoły”.
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2021:
- Felieton. Mają nas za idiotów
- Zakończeniu roku szkolnego 2020/2021 towarzyszyły głośne apele o dymisję szefa MEiN
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- ZNP i FZZ razem o zmianach w Karcie Nauczyciela, które forsuje MEiN. „Solidarność” nie przyjęła zaproszenia
- Minister z Solidarnej Polski chce zmiany ustawy – Prawo oświatowe. Trzy lata więzienia za „niedopełnienie obowiązków”
- System edukacji został tak przemodelowany, że i tak coraz ciężej nam się oddycha
- Nasze podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. To nie koniec dramatu…
- W jakiej kondycji nauczyciele rozpoczęli urlop i w jakich nastrojach wrócą z wakacji?
- Przygotowujemy wspólny apel całego środowiska w sprawie wzrostu finansowania szkolnictwa wyższego i nauki
- Ważne zmiany w „Aktywnej tablicy”. Szkoły kupią „zestawy dla nauczyciela”
- Polska szkoła nadal jest szkołą dialogu. Nie pozwólmy tego zniszczyć
- CKE podała wstępne informacje o wynikach egzaminu ósmoklasisty
- W szkołach mamy masę pracy, przydałoby się nam wsparcie przy tworzeniu programów wychowawczo-profilaktycznych
- ESERO Polska. Letnia Szkoła Edukacji Kosmicznej już 16-29 lipca br.
- Felieton. Kolorowe kredki zakazane
- Felieton. Ale to już było
- Myśląc o nas, ale i o przyszłych pokoleniach, aby miały szanse żyć w czystym środowisku, musimy działać tu i teraz
- Szczepienie przeciwko COVID-19 może wejść do kanonu szczepień
- Ile pieniędzy rząd przekazał samorządom w subwencji oświatowej? NIK policzyła
- Zespół ds. COVID-19 przy prezesie PAN apeluje o szczepienie nastolatków i ostrzega przed kolejnym lockdownem
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (14). N – Nauczanie innych
- Renesans kultury Maorysów. W Nowej Zelandii wierzą w społeczeństwo wielokulturowe
- Awans zawodowy. Kontraktowy przed metą
- Projekt „Nowoczesne technologie informacyjne oraz wielokulturowość kluczem do sukcesu edukacyjnego”
- Finał II Powiatowego Konkursu Plastycznego Sekcji Wychowania Przedszkolnego przy Oddziale ZNP w Częstochowie
- Casus. Wskazanie konkretnych przesłanek do zwolnienia
- Pytanie do eksperta. Odprawa dla księdza katechety