Kiedy nauczyciele za własne pieniądze kupowali sprzęt do edukacji zdalnej, wyrabiali coraz więcej nadgodzin i zarywali noce, przygotowując się do pracy, kierujący ministerstwem edukacji mieli zupełnie inne priorytety
25 czerwca br. pożegnaliśmy rok szkolny 2020/2021 – najtrudniejszy i najbardziej dramatyczny od lat. A ściślej: w tym dniu zakończyły się zajęcia dydaktyczne i rozpoczęły wakacje. W tygodniach poprzedzających ostatni dzwonek nauczyciele dowiedzieli się, że ministerstwo edukacji przygotowuje projekty zmian w prawie, w których chodzi o to, by uderzyć w nich finansowo, zrzucić na nich więcej pracy i odebrać m.in. część dodatków. Do tego bowiem sprowadzają się propozycje zmian w statusie zawodowym, chociaż szef resortu Przemysław Czarnek nazywa to „uatrakcyjnianiem zawodu nauczyciela”.
W takiej nieprzyjemnej, pełnej goryczy i obaw o przyszłość, atmosferze zakończyły się zajęcia w tym roku szkolnym. A jak się ten rok zaczął?
Przed wrześniem 2020 r. tematem numer jeden było bezpieczeństwo w szkołach i placówkach oświatowych w warunkach wciąż trwającej pandemii koronawirusa. Kierownictwo ministerstwa edukacji prezentowało urzędowy optymizm.
– Bezpieczny powrót do szkół będzie możliwy poprzez przestrzeganie zasad higieny oraz reżimu sanitarnego – uspokajał ówczesny szef Ministerstwa Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski. Mimo wielu obaw zgłaszanych przez nauczycieli, dyrektorów, rodziców i samorządowców ministerstwo nie zdecydowało się na żadne ograniczenia w pracy szkół, np. przyznanie dyrektorom prawa do wprowadzania edukacji hybrydowej w razie takiej konieczności.
W odpowiedzi na krytykę, że MEN lekceważy zagrożenie pandemiczne, Piontkowski zorganizował wspólną konferencję z grupką samorządowców wywodzących się z PiS. – Szkoły nie w takich warunkach funkcjonowały w minionych epokach i jakoś trzeba było podołać tym wyzwaniom – uciął wszelkie wątpliwości Robert Szydlik, wicestarosta powiatu wołomińskiego.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2021:
- Pełnym głosem. Jak kapral w ręku dowódcy
- Felieton. Mają nas za idiotów
- Zakończeniu roku szkolnego 2020/2021 towarzyszyły głośne apele o dymisję szefa MEiN
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- ZNP i FZZ razem o zmianach w Karcie Nauczyciela, które forsuje MEiN. „Solidarność” nie przyjęła zaproszenia
- Minister z Solidarnej Polski chce zmiany ustawy – Prawo oświatowe. Trzy lata więzienia za „niedopełnienie obowiązków”
- System edukacji został tak przemodelowany, że i tak coraz ciężej nam się oddycha
- W jakiej kondycji nauczyciele rozpoczęli urlop i w jakich nastrojach wrócą z wakacji?
- Przygotowujemy wspólny apel całego środowiska w sprawie wzrostu finansowania szkolnictwa wyższego i nauki
- Ważne zmiany w „Aktywnej tablicy”. Szkoły kupią „zestawy dla nauczyciela”
- Polska szkoła nadal jest szkołą dialogu. Nie pozwólmy tego zniszczyć
- CKE podała wstępne informacje o wynikach egzaminu ósmoklasisty
- W szkołach mamy masę pracy, przydałoby się nam wsparcie przy tworzeniu programów wychowawczo-profilaktycznych
- ESERO Polska. Letnia Szkoła Edukacji Kosmicznej już 16-29 lipca br.
- Felieton. Kolorowe kredki zakazane
- Felieton. Ale to już było
- Myśląc o nas, ale i o przyszłych pokoleniach, aby miały szanse żyć w czystym środowisku, musimy działać tu i teraz
- Szczepienie przeciwko COVID-19 może wejść do kanonu szczepień
- Ile pieniędzy rząd przekazał samorządom w subwencji oświatowej? NIK policzyła
- Zespół ds. COVID-19 przy prezesie PAN apeluje o szczepienie nastolatków i ostrzega przed kolejnym lockdownem
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (14). N – Nauczanie innych
- Renesans kultury Maorysów. W Nowej Zelandii wierzą w społeczeństwo wielokulturowe
- Awans zawodowy. Kontraktowy przed metą
- Projekt „Nowoczesne technologie informacyjne oraz wielokulturowość kluczem do sukcesu edukacyjnego”
- Finał II Powiatowego Konkursu Plastycznego Sekcji Wychowania Przedszkolnego przy Oddziale ZNP w Częstochowie
- Casus. Wskazanie konkretnych przesłanek do zwolnienia
- Pytanie do eksperta. Odprawa dla księdza katechety