W edukacji szkolnej warto wykorzystywać zadania polegające na przygotowaniu i poprowadzeniu lekcji przez uczniów i uczennice. Ważnym elementem może być tu przygotowanie materiałów pomocniczych…
Prawdopodobnie każda nauczycielka i każdy nauczyciel wie, czym jest tzw. piramida uczenia się Dale’a, zwana też trójkątem efektywności zapamiętywania. Model prezentowany jest podczas studiów, szkoleń i w wielu książkach. Przedstawia, jaki procent treści zapamiętujemy, stosując różne sposoby uczenia się. Który jest najefektywniejszy? Według najczęściej przytaczanej wersji zapamiętujemy aż 90 proc. tego, co mówimy i robimy jednocześnie (ćwiczenia, symulacje, rzeczywiste praktyczne działania), a zaledwie 10 proc. tego, co czytamy. Model występuje w różnych wariantach. W niektórych do najbardziej skutecznej aktywności w uczeniu się zaliczane jest również nauczanie innych.
Piramidalne bzdury
Piramida Dale’a z procentowymi oszacowaniami zrobiła zawrotna karierę. Problem w tym, że ma charakter niepopartego dowodami psychopedagogicznego mitu (por. Garstka, 2016, s. 213-229). Edgar Dale zajmował się wykorzystaniem materiałów audiowizualnych w toku edukacji. Stworzył m.in. schemat ukazujący różne rodzaje doświadczeń w edukacji ułożone według stopnia abstrakcyjności: działania ukierunkowane na konkretny cel; doświadczenia aranżowane (symulacje); doświadczenia dramowe; demonstracje (pokazy); wycieczki poglądowe; wystawy; programy telewizji edukacyjnej; filmy; nagrania oraz zdjęcia; symbole obrazowe i wreszcie symbole słowne. Schemat ten nie zawierał żadnych oszacowań procentowych i nie odnosił się do efektywności uczenia się.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Cały tekst – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2021:
- Pełnym głosem. Jak kapral w ręku dowódcy
- Felieton. Mają nas za idiotów
- Zakończeniu roku szkolnego 2020/2021 towarzyszyły głośne apele o dymisję szefa MEiN
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- ZNP i FZZ razem o zmianach w Karcie Nauczyciela, które forsuje MEiN. „Solidarność” nie przyjęła zaproszenia
- Minister z Solidarnej Polski chce zmiany ustawy – Prawo oświatowe. Trzy lata więzienia za „niedopełnienie obowiązków”
- System edukacji został tak przemodelowany, że i tak coraz ciężej nam się oddycha
- Nasze podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. To nie koniec dramatu…
- W jakiej kondycji nauczyciele rozpoczęli urlop i w jakich nastrojach wrócą z wakacji?
- Przygotowujemy wspólny apel całego środowiska w sprawie wzrostu finansowania szkolnictwa wyższego i nauki
- Ważne zmiany w „Aktywnej tablicy”. Szkoły kupią „zestawy dla nauczyciela”
- Polska szkoła nadal jest szkołą dialogu. Nie pozwólmy tego zniszczyć
- CKE podała wstępne informacje o wynikach egzaminu ósmoklasisty
- W szkołach mamy masę pracy, przydałoby się nam wsparcie przy tworzeniu programów wychowawczo-profilaktycznych
- ESERO Polska. Letnia Szkoła Edukacji Kosmicznej już 16-29 lipca br.
- Felieton. Kolorowe kredki zakazane
- Felieton. Ale to już było
- Myśląc o nas, ale i o przyszłych pokoleniach, aby miały szanse żyć w czystym środowisku, musimy działać tu i teraz
- Szczepienie przeciwko COVID-19 może wejść do kanonu szczepień
- Ile pieniędzy rząd przekazał samorządom w subwencji oświatowej? NIK policzyła
- Zespół ds. COVID-19 przy prezesie PAN apeluje o szczepienie nastolatków i ostrzega przed kolejnym lockdownem
- Renesans kultury Maorysów. W Nowej Zelandii wierzą w społeczeństwo wielokulturowe
- Awans zawodowy. Kontraktowy przed metą
- Projekt „Nowoczesne technologie informacyjne oraz wielokulturowość kluczem do sukcesu edukacyjnego”
- Finał II Powiatowego Konkursu Plastycznego Sekcji Wychowania Przedszkolnego przy Oddziale ZNP w Częstochowie
- Casus. Wskazanie konkretnych przesłanek do zwolnienia
- Pytanie do eksperta. Odprawa dla księdza katechety