Subwencja oświatowa przekazana samorządom w ubiegłym roku na utrzymanie szkół i placówek wyniosła 50,156 mld zł (o 6,9 proc. więcej niż w 2019 r.) Subwencja wzrosła wyłącznie dzięki wywalczonym podwyżkom!
Najwyższa Izba Kontroli przesłała do Sejmu „Analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2020 r.”. A w niej – analizę wydatków m.in. na oświatę. Czego można dowiedzieć się z tego dokumentu?
W 2020 r. samorządy otrzymały w sumie kilka subwencji w łącznej kwocie 66,737 mld zł.
Jak policzyła NIK, na subwencję ogólną w 2020 r. złożyły się:
>> część oświatowa dla gmin, powiatów i województw (50,156 mld zł);
>> część wyrównawcza dla gmin, powiatów i województw (13,235 mld zł);
>> część równoważąca dla gmin i powiatów (2,013 mld zł);
>> część regionalna dla województw (592,6 mln zł);
>> część rekompensująca dla gmin (11,2 mln zł);
>> uzupełnienie subwencji (728,1 mln zł).
„W 2020 r., podobnie jak w latach poprzednich, najwyższy udział, stanowiący ponad 75 proc., miała część oświatowa. Udział ten był o 1,1 punktu procentowego niższy niż w roku poprzednim” – czytamy w analizie. To oznacza, że wydatki na inne cele rosły szybciej niż wydatki na oświatę.
Subwencja oświatowa przekazana samorządom w 2020 r. była o 6,9 proc. wyższa od subwencji z 2019 r. Według NIK miało to „związek z podwyżkami wynagrodzeń nauczycieli obowiązującymi od 1 września 2019 r. i 2020 r.”. Przypomnijmy – 1 września nauczyciele otrzymali podwyżkę 6 proc. wywalczoną przez związki zawodowe (czyli de facto przez ZNP, który jest największym związkiem i konsekwentnie domaga się od rządu wzrostu wynagrodzeń nauczycieli). Do tego doliczyć należy skutki finansowe podwyżki z 2019 r.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2021:
- Pełnym głosem. Jak kapral w ręku dowódcy
- Felieton. Mają nas za idiotów
- Zakończeniu roku szkolnego 2020/2021 towarzyszyły głośne apele o dymisję szefa MEiN
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- ZNP i FZZ razem o zmianach w Karcie Nauczyciela, które forsuje MEiN. „Solidarność” nie przyjęła zaproszenia
- Minister z Solidarnej Polski chce zmiany ustawy – Prawo oświatowe. Trzy lata więzienia za „niedopełnienie obowiązków”
- System edukacji został tak przemodelowany, że i tak coraz ciężej nam się oddycha
- Nasze podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. To nie koniec dramatu…
- W jakiej kondycji nauczyciele rozpoczęli urlop i w jakich nastrojach wrócą z wakacji?
- Przygotowujemy wspólny apel całego środowiska w sprawie wzrostu finansowania szkolnictwa wyższego i nauki
- Ważne zmiany w „Aktywnej tablicy”. Szkoły kupią „zestawy dla nauczyciela”
- Polska szkoła nadal jest szkołą dialogu. Nie pozwólmy tego zniszczyć
- CKE podała wstępne informacje o wynikach egzaminu ósmoklasisty
- W szkołach mamy masę pracy, przydałoby się nam wsparcie przy tworzeniu programów wychowawczo-profilaktycznych
- ESERO Polska. Letnia Szkoła Edukacji Kosmicznej już 16-29 lipca br.
- Felieton. Kolorowe kredki zakazane
- Felieton. Ale to już było
- Myśląc o nas, ale i o przyszłych pokoleniach, aby miały szanse żyć w czystym środowisku, musimy działać tu i teraz
- Szczepienie przeciwko COVID-19 może wejść do kanonu szczepień
- Zespół ds. COVID-19 przy prezesie PAN apeluje o szczepienie nastolatków i ostrzega przed kolejnym lockdownem
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (14). N – Nauczanie innych
- Renesans kultury Maorysów. W Nowej Zelandii wierzą w społeczeństwo wielokulturowe
- Awans zawodowy. Kontraktowy przed metą
- Projekt „Nowoczesne technologie informacyjne oraz wielokulturowość kluczem do sukcesu edukacyjnego”
- Finał II Powiatowego Konkursu Plastycznego Sekcji Wychowania Przedszkolnego przy Oddziale ZNP w Częstochowie
- Casus. Wskazanie konkretnych przesłanek do zwolnienia
- Pytanie do eksperta. Odprawa dla księdza katechety