Wysiłek związany z pandemią, lockdownem i zdalną edukacją wyczerpał nauczycieli. Dziś zależy im przede wszystkim na stabilizacji i spokoju. Wakacje to więc szansa na naładowanie akumulatorów
To tylko jeden z wniosków płynący z lektury opracowania „Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021” Fundacji Orange*. Wyniki zawartego w nim pogłębionego badania przeprowadzonego przez ośrodek Kantar przedstawiliśmy w poprzednim wydaniu Głosu Nauczycielskiego (GN nr 25-26 z 23-30 czerwca br.). Posiłkując się tym opracowaniem, można nie tylko przyjrzeć się sytuacji nauczycieli, ale też wyciągnąć pewne wnioski na przyszłość.
– Pomysł na badanie przyszedł nam do głowy w grudniu ub.r. Fundacja od 15 lat włącza się w działania edukacyjne. Chcemy w ramach naszych skromnych możliwości wspierać społeczność szkolną, w której nauczyciele i nauczycielki odgrywają fundamentalną rolę. Zawsze tak było – podkreślił Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – To, co możemy zrobić, to postarać się wysłać do świata zewnętrznego komunikat, że nauczyciele nie są sami – dodał.
Badanie zrealizowała pracownia badawcza Kantar w marcu i kwietniu br., czyli w czasie kulminacji trzeciej fali pandemii, po wielu miesiącach uciążliwej zarówno dla nauczycieli, uczniów, jak i rodziców pracy zdalnej. Badanie przeprowadzono wśród właśnie tych trzech grup tworzących środowisko szkolne.
O tym, jak dotkliwym doświadczeniem okazała się pandemia, świadczą odpowiedzi na pytanie o jej wpływ na prestiż zawodu nauczyciela. Najbardziej pesymistyczni byli tu sami nauczyciele. Według 62 proc. ankietowanych pedagogów pandemia negatywnie wpłynęła na ich prestiż. Wśród rodziców takich wskazań było dużo mniej, bo 45 proc. To kompletnie rozmijało się z odczuciami uczniów. Zdecydowana większość z nich była przekonana, że pandemia nie miała żadnego wpływu na prestiż nauczycieli.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2021:
- Pełnym głosem. Jak kapral w ręku dowódcy
- Felieton. Mają nas za idiotów
- Zakończeniu roku szkolnego 2020/2021 towarzyszyły głośne apele o dymisję szefa MEiN
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- ZNP i FZZ razem o zmianach w Karcie Nauczyciela, które forsuje MEiN. „Solidarność” nie przyjęła zaproszenia
- Minister z Solidarnej Polski chce zmiany ustawy – Prawo oświatowe. Trzy lata więzienia za „niedopełnienie obowiązków”
- System edukacji został tak przemodelowany, że i tak coraz ciężej nam się oddycha
- Nasze podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. To nie koniec dramatu…
- Przygotowujemy wspólny apel całego środowiska w sprawie wzrostu finansowania szkolnictwa wyższego i nauki
- Ważne zmiany w „Aktywnej tablicy”. Szkoły kupią „zestawy dla nauczyciela”
- Polska szkoła nadal jest szkołą dialogu. Nie pozwólmy tego zniszczyć
- CKE podała wstępne informacje o wynikach egzaminu ósmoklasisty
- W szkołach mamy masę pracy, przydałoby się nam wsparcie przy tworzeniu programów wychowawczo-profilaktycznych
- ESERO Polska. Letnia Szkoła Edukacji Kosmicznej już 16-29 lipca br.
- Felieton. Kolorowe kredki zakazane
- Felieton. Ale to już było
- Myśląc o nas, ale i o przyszłych pokoleniach, aby miały szanse żyć w czystym środowisku, musimy działać tu i teraz
- Szczepienie przeciwko COVID-19 może wejść do kanonu szczepień
- Ile pieniędzy rząd przekazał samorządom w subwencji oświatowej? NIK policzyła
- Zespół ds. COVID-19 przy prezesie PAN apeluje o szczepienie nastolatków i ostrzega przed kolejnym lockdownem
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (14). N – Nauczanie innych
- Renesans kultury Maorysów. W Nowej Zelandii wierzą w społeczeństwo wielokulturowe
- Awans zawodowy. Kontraktowy przed metą
- Projekt „Nowoczesne technologie informacyjne oraz wielokulturowość kluczem do sukcesu edukacyjnego”
- Finał II Powiatowego Konkursu Plastycznego Sekcji Wychowania Przedszkolnego przy Oddziale ZNP w Częstochowie
- Casus. Wskazanie konkretnych przesłanek do zwolnienia
- Pytanie do eksperta. Odprawa dla księdza katechety