Z Jolantą Tyburcy, zastępcą dyrektora w XXXIV Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Miguela de Cervantesa w Warszawie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Każde miejsce w liceach, zwłaszcza tak obleganych jak „Cervantes”, jest na wagę złota. W jaki sposób przygotowujecie się na przyjęcie podwójnego rocznika?
– Prowadzimy remont, trwa reorganizacja budynku.
Remont jest związany wyłącznie z podwójnym rocznikiem?
– Mieliśmy zupełnie inne plany.
Jakie?
– Chcieliśmy zrobić stołówkę dla uczniów, bo od lat nam jej bardzo brakowało. Młodzież nie miała takiego miejsca, gdzie mogłaby spożywać posiłek dowożony do szkoły w ramach cateringu. Zaplanowaliśmy więc prace, żeby jedno z pomieszczeń dostosować do potrzeb uczniów, ale już nie zdążymy tego zrealizować. Sporo działo się w międzyczasie, m.in. po tym jak biuro edukacji przesłało nam pismo, w którym zaproponowało, byśmy utworzyli aż 12 klas, po sześć dla uczniów po gimnazjum i po szkole podstawowej.
12 klas pierwszych to duże obciążenie dla szkoły?
– Gdybyśmy mieli większy obiekt do dyspozycji, pewnie nie byłoby problemu, ale mieścimy się w zabytkowym budynku. Nie mamy gdzie umieścić tylu uczniów.
Czyli klas będzie mniej? Ile ich powstanie?
– Cztery dla uczniów po podstawówce i tyle samo dla tych po gimnazjum. Łącznie osiem. Dotychczas tworzyliśmy każdego roku sześć klas. To pokazuje, jaki mamy problem. Z powodu dwóch dodatkowych klas pierwszych musimy przebudować szkołę.
A stołówka powstanie, czy musieliście z niej zrezygnować?
– Pomieszczenie, które miało być stołówką, będzie wykorzystywane w dwójnasób. Na długiej przerwie między piątą a szóstą godziną lekcyjną będzie to stołówka, a w pozostałych godzinach – sala lekcyjna. Będą się w niej odbywały normalne zajęcia. Wstawimy krzesła i stoły szkolne oraz tablicę na kółkach. Zabraknie jedynie projektora. Nasi nauczyciele pracują metodami aktywizującymi, w związku z tym jest szansa, że nie będą mocno się burzyć, że to nie taka sala lekcyjna, do jakiej są przyzwyczajeni. Postaramy się to pomieszczenie tak zorganizować, żeby spodobało się też uczniom.
(…)
Cały wywiad – GN nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2019:
- Pełnym Głosem. Po owocach poznamy
- Felieton. Integracja
- Pierwsze spotkanie. Działo się w „Dialogu”
- Rozmowa. To było spotkanie informacyjne. Zobaczymy, co będzie dalej…
- Senat przyjął nowelizację KN. Ustawa na biurku prezydenta RP
- Ankieta ZNP na temat biurokracji. Minister już wie. Co zrobi z tą wiedzą?
- Temat tygodnia. W co gra rząd?
- Opinie. Strajk przygotowuje nas do następnego protestu
- Bydgoszcz. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Kujawsko- Pomorskiego ZNP
- Rozmowa. Z wiarą i nadzieją, bo optymistom sprzyja czas
- Augustów. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Podlaskiego ZNP
- Rozmowa. Liczy się skuteczność
- Łódź. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Łódzkiego ZNP
- Rozmowa. To jest praca typowo zespołowa
- Pieniędzy na oświatę jest za mało, to sprawa absolutnie kluczowa!
- Nasza Tablica. Ruszają pierwsze wypłaty 500 zł
- Papier wychodzi z mody. Blaski i cienie e-dzienników
- Prawnik w szkole. IOD w szkole, czyli kto?
- Prezenty dla nauczycieli – czasem mogą być krępujące
- Psychoterapia w szkole. Zdrowe nawyki na wakacje
- Pytaj o dowody. Warto dyskutować!
- „Neurokomiks” – ciekawostka na „mózgowej” półce
- Awans zawodowy. Kto pyta, nie błądzi
- Żabnickie lato z rybką. Chodzi o integrację i zachowanie dziedzictwa regionalnego
- Uczcić pamięć pierwszego prezydenta polskiego Szczecina
- Awans zawodowy. Po spotkaniu z komisją…
- XX Ogólnopolski Turniej Koszykówki Pracowników Oświaty Pabianice 2019
- Casus. Spełnienie warunków do odprawy pracowniczej
- Zawieranie umów z nauczycielami akademickimi i innymi osobami – część II
- Kadry w oświacie. Świadczenie urlopowe – na co może liczyć nauczyciel?