NIK zbadała, jak gminy w województwie opolskim radzą sobie z wykonaniem obowiązku dowozu niepełnosprawnych dzieci i uczniów, od piątego do 25 roku życia, do przedszkoli, szkół i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych
Samorządy mogą realizować ten obowiązek, np. wynajmując od przewoźników środki transportu lub płacąc rodzicom za dowożenie swych niepełnosprawnych dzieci do placówek oświatowych. Dowóz odbywa się tam i z powrotem i jest opłacany zgodnie z umową zawartą z rodzicami lub opiekunami dziecka.
Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę sześć gmin woj. opolskiego: Ozimek, Niemodlin, Pokój, Wilków, Leśnica, Lasowice Wielkie. Kontrola trwała od 2017 r. do półrocza 2019 r. W tym czasie wszystkich sześć gmin zapewniało bezpłatny dojazd do placówki i powrót do domu około 100 uczniom. Zapłaciły za tę usługę od 615,2 tys. zł w 2017 r. , w następnym 646,9 tys. zł i 387,2 tys. zł w I półroczu 2019 r. Jak podkreślają kontrolujący, niektóre gminy płaciły za dowóz dzieci także w przypadku, kiedy nie musiały tego robić. Chodzi o Pokój i Wilków, które sfinansowały dowóz do placówek na swoim terenie uczniów z innych gmin, a także dzieci, które ze względu na wiek lub rodzaj niepełnosprawności nie były objęte obowiązkiem zapewnienia im bezpłatnego transportu i opieki.
(…)
Halina Drachal
Cały tekst – GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej?
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
- Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
- Felieton. Nauczyciel powinien…
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych