Jakie są korzyści nauczania z wykorzystaniem analogii? Uczniowie i uczennice mogą dzięki nim łatwiej zrozumieć nowe dla nich zjawiska i pojęcia oraz zwrócić uwagę na aspekty dotychczas niedostrzegane
W „Słowniku języka polskiego” analogia jest określana jako „podobieństwo pod pewnym względem”. Inna definicja słownikowa odnosi się do przepisów prawa. Mówi, że analogia to „ustalanie konsekwencji prawnych faktu nieuregulowanego przez prawo, na podstawie zasad prawnych określających konsekwencje faktów podobnych”. Jak wykorzystać analogie w edukacji? Możemy przyjąć – per analogiam – że jest to wykorzystanie podobieństw zjawisk pod pewnym względem: znajomości i zrozumienie zjawiska już znanego pozwala poznać i zrozumieć zjawisko nowe, nieznane i jeszcze nierozumiane.
Trafne analogie
Żeby analogia była pożyteczna dla oczekiwanego efektu uczenia się, musi być trafna. Tzw. dobrą analogię charakteryzuje to, że:
>> jej podstawą jest zjawisko (obiekt/struktura/proces/relacja) dobrze znane osobie uczącej się;
>> istnieje kilka paraleli ze zjawiskiem docelowym (obiektem/strukturą/ procesem/ relacją);
>> podobieństwo między podstawą analogii a zjawiskiem docelowym nie dotyczy właściwości powierzchniowej, lecz wspólnej istotnej cechy („struktury głębokiej”).
(…)
Tomasz Garstka
psycholog
Cały tekst – GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej?
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
- Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
- Felieton. Nauczyciel powinien…
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych