Przybywa uczniów realizujących obowiązek szkolny w formie nauczania domowego, głównie poprzez szkoły niepubliczne. W Sejmie jest wniosek o podwyższenie subwencji dla szkół realizujących edukację domową
Rodzic ma prawo wybrać dla swojego dziecka taką formę edukacji, w jakiej chce, by się ono uczyło. Państwo ma obowiązek za jego wybór zapłacić. Nie negując zapisanego w konstytucji prawa rodziców, warto się przyjrzeć, za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej. Projekt PiS*, mający poprawić warunki finansowe szkołom prowadzącym edukację domową, po pierwszym czytaniu 26 listopada 2020 r. w sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży trafił do dalszych prac w podkomisji.
Trzy kroki
Wniosek, oświadczenie, zobowiązanie. Tyle trzeba, by dziecko mogło realizować obowiązek szkolny w domu pod okiem rodzica. Nikt nie pyta o jego kompetencje. Wystarczy oświadczenie, że rodzic ma po temu warunki i na piśmie zobowiąże się przyprowadzić potomka raz w roku do szkoły, do której jest przypisany, na egzamin klasyfikacyjny mający sprawdzić, czy i w jakim stopniu opanował zakres materiału danej klasy. Egzamin taki może się odbywać w obecności rodzica, a dziecko dostaje zakres materiału, jaki będzie obejmował.
(…)
Halina Drachal
Cały tekst – GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
 - Felieton. Dezintegracja
 - Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
 - 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
 - W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
 - Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
 - Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
 - Felieton. Ostatnia deska ratunku
 - Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
 - Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
 - Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
 - Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
 - Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
 - Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
 - Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
 - Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
 - Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
 - Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
 - Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
 - Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
 - Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
 - Felieton. Nauczyciel powinien…
 - Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
 - Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
 - Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
 - Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych