Przybywa uczniów realizujących obowiązek szkolny w formie nauczania domowego, głównie poprzez szkoły niepubliczne. W Sejmie jest wniosek o podwyższenie subwencji dla szkół realizujących edukację domową
Rodzic ma prawo wybrać dla swojego dziecka taką formę edukacji, w jakiej chce, by się ono uczyło. Państwo ma obowiązek za jego wybór zapłacić. Nie negując zapisanego w konstytucji prawa rodziców, warto się przyjrzeć, za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej. Projekt PiS*, mający poprawić warunki finansowe szkołom prowadzącym edukację domową, po pierwszym czytaniu 26 listopada 2020 r. w sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży trafił do dalszych prac w podkomisji.
Trzy kroki
Wniosek, oświadczenie, zobowiązanie. Tyle trzeba, by dziecko mogło realizować obowiązek szkolny w domu pod okiem rodzica. Nikt nie pyta o jego kompetencje. Wystarczy oświadczenie, że rodzic ma po temu warunki i na piśmie zobowiąże się przyprowadzić potomka raz w roku do szkoły, do której jest przypisany, na egzamin klasyfikacyjny mający sprawdzić, czy i w jakim stopniu opanował zakres materiału danej klasy. Egzamin taki może się odbywać w obecności rodzica, a dziecko dostaje zakres materiału, jaki będzie obejmował.
(…)
Halina Drachal
Cały tekst – GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
- Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
- Felieton. Nauczyciel powinien…
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych