Z prof. Małgorzatą Kossowską, psychologiem z Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Zrozumieć COVID-19 – to tytuł opracowania dostępnego w internecie, pod którym widnieje również Pani nazwisko. Czy to się Pani udało?
– Zrozumieć COVID-19? Próbuję. Dużo wiem, ale chyba nikt nie może powiedzieć z całą pewnością, że dobrze rozumie, co się dzieje.
To skąd wziął się taki tytuł?
– Idea była taka, by jak najlepiej wyjaśnić, co wiadomo na temat wirusa i choroby. Sporo miejsca poświęcono więc kwestiom związanym z budową wirusa, jego transmisją i zakaźnością. Mnie poproszono o analizę zdrowia psychicznego Polaków, co zbiegło się z innymi moimi publikacjami.
Każdy dzień przynosi coś nowego. Nie odnosi Pani wrażenia, że informacje na temat wirusa i choroby, którą wywołuje, szybko się dezaktualizują?
– Nie aż tak szybko. Nie wszystko jest nowe, najważniejsza wiedza na temat tego, czym jest wirus oraz jak wnika do naszego organizmu, jak się rozprzestrzenia, jest w miarę uniwersalna. Oczywiście jeśli mierzymy się ze specyfiką tego wirusa, to już wygląda nieco inaczej. Jednak wiedza, którą mamy, pozwala nam na pewne przewidywania, może nie modelowanie 1:1, jak będzie wyglądało nasze dalsze życie, ale pozwala nam podejmować decyzje z określonym ryzykiem. To może dawać też poczucie, że nasze decyzje nie są przypadkowe.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej?
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
- Felieton. Nauczyciel powinien…
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych