Nauczyciele, którzy uzyskali pod rządami poprzednich rozporządzeń „zbliżenie przedmiotów”, które oznaczało uznanie kwalifikacji do nauczania konkretnych przedmiotów, nadal utrzymują te uprawnienia
Choć w innej formule, to w dalszym ciągu istnieje możliwość „zbliżania przedmiotów” czy uznania innych kwalifikacji niż te wymagane. Problem w tym, że nie mówi się expressis verbis o „zbliżaniu przedmiotów”, tak jak miało to miejsce przed wejściem w życie rozporządzenia o kwalifikacjach z 12 marca 2009 r., tylko porównuje się inny kierunek studiów z „efektami uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności obejmującymi treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym”.
Przedefiniowanie zbliżenia nie oznacza jednak, że ci nauczyciele, którzy otrzymali zbliżenie przed 2009 r., tracą je. Co więcej, to zbliżenie było ustalane na czas nieokreślony. Mimo że od zmiany formuły zbliżenia minęło trochę czasu, nadal panuje w tej sprawie spore zamieszanie.
Casus
„Pracuję w szkole od 22 lat. Jestem nauczycielem dyplomowanym, magistrem historii. Od zawsze uzupełniałam etat, najczęściej godzinami z języka polskiego, do którego mam zbliżenie. To uznanie kwalifikacji do nauczania języka polskiego przez tzw. zbliżenie, otrzymałam od dyrektora jeszcze w 2008 r. Teraz się dowiedziałam, że jest ono nieaktualne, a ponadto nie ma już takiego pojęcia jak zbliżenie. Dyrektor poinformował mnie także, że to zbliżenie dotyczyło tylko tej szkoły, w której ono nastąpiło, a ja w międzyczasie zmieniłam szkołę dwa razy.
Ten problem ze zbliżeniem ma także wymiar finansowy. Od księgowej dowiedziałem się, że dyrektor wydał dyspozycję, aby godziny języka polskiego, a konkretnie 9/18, ustalić na poziomie wynagrodzenia stażysty. Podobno tak wynika z Karty Nauczyciela.
Z ministerstwa otrzymałem informację, że zbliżenie wydano mi na czas nieokreślony. Dyrektor jednak twierdzi, że nie zrozumiałem informacji i że obecnie ustala wymagany poziom wykształcenia na podstawie nowego rozporządzenia o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 5-6, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej?
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
- Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
- Felieton. Nauczyciel powinien…
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych