My, nauczyciele, wiele razy dostajemy utrzymane w podniosłym tonie maile zawierające ocenę naszej pracy. Nader często zawierają frazę: pan/pani jako nauczyciel/ka powinien/powinna… i tutaj następuje litania rzeczy, do których jesteśmy zdaniem nadawcy zobowiązani.
Na potwierdzenie tego nieraz przywołuje się mętne zapisy prawne. Można zapytać, dlaczego ludzie, którzy nie są moimi szefami, chcieliby mi rozkazywać. Co więcej, ludzie ci najczęściej nie mają pojęcia nie tylko o mojej pracy, lecz także o pedagogice.
Co powinien więc nauczyciel? Powinien postępować w zgodzie z własnym sumieniem. Nie uważam, żebym winien był robić coś, z czym moje sumienie ma problem. Tymczasem wymaga się od nas, abyśmy postępowali tak, jak chcą tego inni. Proszę wyobrazić sobie sytuację, w której do księgowego przychodzi człowiek i mówi mu, że tego podatku nie trzeba płacić, bo płatnik to jest mój kochany Jasio. Albo do prokuratura przychodzi człowiek, który nie był naocznym świadkiem zdarzenia, ale chce zeznawać, ponieważ słyszał od kolegi, jak było naprawdę. Ponadto człowiek ten żąda wycofania oskarżenia, bo popsuje ono opinię o koledze. Albo czy możliwe jest, aby skazany mówił swojemu adwokatowi, jak powinien prowadzić jego sprawę. Nikt nie wziąłby takiej osoby poważnie. Nie w szkole.
(…)
Dariusz Żółtowski
Nauczyciel języka polskiego
Cały feloeton– GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej?
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
- Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych