Z Moniką Eilmes-Glegołą z Fundacji Orange, kierowniczką projektu „Lekcja:Enter”, rozmawia Jarosław Karpiński
Za nami webinarium dla nauczycieli „Empatia dla siebie – czyli o radzeniu sobie ze stresem okiem psychologa”. Duże zainteresowanie tym webinarium pokazuje, jak bardzo potrzebne są takie inicjatywy.
– Tak. Bardzo cieszy nas wysoka frekwencja i aktywność uczestników spotkania. W trakcie webinarium na czacie pojawiło się ponad 2,3 tys. komentarzy. Nauczyciele odpowiadali na pytania prowadzącego, zadawali własne pytania, byli bardzo aktywni. Okazało się, że temat jest dla nich niezmiernie ważny. Mamy nadzieję, że cenne wskazówki dotyczące walki ze stresem, które przedstawił doświadczony psycholog, będą inspiracją dla pracowników oświaty i że będą mogli z nich korzystać,. szczególnie teraz, gdy w dobie pandemii mierzą się ze zdalną edukacją.
Dlaczego Fundacja Orange w ramach projektu „Lekcja: Enter” postanowiła podjąć temat dobrostanu psychicznego nauczycieli?
– Fundacja Orange razem z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych realizuje projekt „Lekcja: Enter” na terenie całego kraju. Projekt ten jest skierowany do ponad 75 tys. nauczycieli ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jego celem jest wsparcie nauczycieli w prowadzeniu lekcji z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Skala tego projektu i możliwość kontaktu z tak liczną grupą nauczycieli daje nam niepowtarzalną możliwość wsłuchania się w potrzeby całego środowiska, potrzeby artykułowane w tym szczególnym, pandemicznym czasie. Potrzeby te dotyczą w dużym stopniu m.in. sposobów radzenia sobie ze zmęczeniem, stresem, trudnościami w motywowaniu uczniów do nauki. Z tego powodu, oprócz działań, które są tematem przewodnim naszego projektu, uznaliśmy, że należy też zadbać o dobrostan nauczycieli, czyli stan, który pozwoli nauczycielom na dalszy ich rozwój.
Nasze webinarium było więc kolejna odsłona tych działań. Proszę przypomnieć, od czego się to zaczęło?
– Już w marcu ubiegłego roku, w odpowiedzi na potrzebę prowadzenie edukacji zdalnejzorganizowaliśmy otwarte webinarium „Chcę uczyć zdalnie, jak zacząć”. Chcieliśmy wesprzeć nauczycielki i nauczycieli, w przygotowaniu się do prowadzenia lekcji online. Udział w tym webinarium wzięło niemal 4 tys. osób, a do tej pory obejrzało je w sieci 30 tys. osób.
W kolejnych miesiącach organizowaliśmy webinaria adresowane zarówno do nauczycieli jak i do dyrektorów, by wesprzeć ich pracę zdalną. Dodatkowo dzieliliśmy się materiałami, które zostały opracowane na potrzeby projektu „Lekcja:Enter”. Udostępnialiśmy je publicznie gdyż uznaliśmy, że mogą one pomóc nauczycielom i dyrektorom w trudnym okresie zdalnego nauczania. W okresie pandemii przeprowadziliśmy też badanie potrzeb wśród dyrektorów szkół podczas zdalnej edukacji. W wynikach dość wyraźnie wybrzmiało, że poza brakami sprzętowymi i innymi pracownikom oświaty brakuje różnego rodzaju wsparcia, w tym wsparcia psychologicznego. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom najpierw przygotowaliśmy dla nauczycieli uczestniczących w projekcie „Lekcja:Enter” webinarium dotyczące motywowania uczniów. Następnie razem z Głosem Nauczycielskim zainicjowaliśmy realizację projektu „Uczę innych, dbam o siebie”, którego celem jest właśnie zadbanie o dobrostan nauczycieli w trudnej pandemicznej sytuacji.
Jakie inne działania adresowane do środowiska oświatowego podejmujecie?
– Świat się zmienia, staje się on coraz bardziej cyfrowy i widzimy potrzebę zmian w tym kierunku również w polskiej edukacji, edukacji jako bardzo ważnego aspektu naszego życia. Chcemy pomagać nauczycielom korzystać z cyfrowego świata, doradzać, jak przeprowadzać lekcje wykorzystując różne platformy, aplikacje i portale edukacyjne. Przygotowujemy rozwiązania z zakresu aktywizujących metod nauczania oraz szkolimy jak odpowiedzialnie, bezpiecznie i kreatywnie korzystać z materiałów edukacyjnych na lekcjach. Myślimy o tym, jak sprawić, by lekcje były realizowane w urozmaicony sposób, by bardziej angażowały uczniów. To składa się na cały pakiet szkoleniowy adresowany do poszczególnych grup przedmiotowych nauczycieli. Chodzi zarówno o lekcje zdalne, jak i stacjonarne oraz doradztwo wykwalifikowanych trenerów. Szkolenia są realizowane na terenie całego kraju przez wybrane podmioty, z reguły są to placówki doskonalenia nauczycieli. Swoją ofertę kierujemy również do dyrektorów szkół, pokazując jak wdrażyć nowoczesne modele zarządzania z wykorzystaniem technologii. Warto podkreślić, że szystkie szkolenia w projekcie są bezpłatne. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Zachęcamy nauczycielki i nauczycieli do udziału w projekcie na terenie całego kraju. Wszelkie informacje na ten temat można znaleźć na stronie lekcjaenter.pl.
Wiadomo już, że projekt „Uczę innych, dbam o siebie” będzie miał swój ciąg dalszy”.
Tak, planujemy kontynuację naszych działań w tym zakresie z uwagi na ogromne potrzeby i duże zainteresowanie samych nauczycieli. Na pewno w bliskiej przyszłości coś nowego się wydarzy.
Dziękuję za rozmowę.
Czytaj w GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej?
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
- Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
- Felieton. Nauczyciel powinien…
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych