Z Jolantą Gajęcką, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Krakowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
W jakim punkcie znalazła się oświata, jak widzi Pani w tym siebie?
– Czuję się mniej więcej tak, jak rodzina, która stoi przy łóżku bliskiego podłączonego do respiratora. Chce, żeby przeżył, i wie, że kiedy to się stanie, potrzeba będzie wiele wysiłku, aby powrócił do sprawności. Dopuszcza również myśl, że nadejdzie koniec. Czuję bezradność.
Edukacja z tego wybrnie? Komunikaty MEiN są optymistyczne…
– Edukacja niemal od roku funkcjonuje tak jak pacjent podłączony do respiratora. Żeby po tym wszystkim wróciła do pełnej sprawności, potrzeba będzie długotrwałej i skomplikowanej rehabilitacji. MEiN tego nie dostrzega. Przeciwnie, mam wrażenie, że przygląda się powolnemu umieraniu. Społecznemu, psychicznemu, emocjonalnemu i merytorycznemu.
Co będzie wymagać pilnej rehabilitacji?
– Na razie walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła. Tak naprawdę trochę udajemy szkołę po to, żeby – jak już się to skończy – dzieci miały gdzie wrócić, żeby wiedziały, że szkoła istnieje, że nadal są w niej nauczyciele, którzy na nie czekają. To wszystko jest mocno skomplikowane. Nauczyciele czują zmęczenie, rodzice zniecierpliwienie, a dzieci niepewność. Część uczniów marzy o powrocie do szkoły, ale pojawiły się dzieci, które dobrze się czują w nauczaniu zdalnym i obawiają się powrotu.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej?
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
- Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
- Felieton. Nauczyciel powinien…
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych