Mam przed sobą kronikę szkolną z lat 1933-1939, napisaną przez żydowskie uczennice z Miejskiej Szkoły Powszechnej nr 15 im. Klementyny Tańskiej-Hoffmanowej, która znajdowała się w Krakowie przy ul. Miodowej na Kazimierzu.
Dziewczęta prowadziły ją od klasy trzeciej do siódmej. Kronika, odnaleziona przez przypadek i przekazana w kwietniu 1991 r. do Żydowskiego Instytutu Historycznego, ukazała się w 2006 r. dzięki staraniom Związku Krakowian w Izraelu. Wydawnictwo jest elektroniczną kopią oryginału.
Dla mnie, nauczyciela, jest to wyjątkowe świadectwo konkretnej metody pedagogicznej i kultury szkolnej. Dziewczęta pisały kronikę ręcznie, ozdabiały ją rysunkami, wklejały do niej zdjęcia i ilustracje wycięte z wydawanego przez ZNP „Płomyczka” i „Płomyka”. Widać, jak rozwijają się ich umiejętności pisarskie – od prostych kilkuzdaniowych relacji z wydarzeń w szkole i klasie po własne, pisane z pobudek patriotycznych, wiersze poświęcone Marszałkowi Piłsudskiemu i odrodzonej Ojczyźnie – Polsce.
(…)
Sławomir Broniarz
Prezes ZNP
Tekst wystąpienia prezesa ZNP na seminarium i ceremonii poświęconej 76. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz
Cały tekst – GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- 76. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Los i cierpienie najmłodszych ofiar wojny i Holocaustu
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej?
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
- Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
- Felieton. Nauczyciel powinien…
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych