Z niepokojem obserwujemy odradzającą się ksenofobię, rasizm i antysemityzm – ostrzegali przedstawiciele nauczycielskich związków zawodowych podczas obchodów 76. rocznicy wyzwolenia obozu
W środę 27 stycznia br. obchodziliśmy 76. rocznicę wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Dzień ten jest także Międzynarodowym Dniem Pamięci o Ofiarach Holokaustu.
ZNP od wielu lat wspólnie ze związkami nauczycieli z Izraela i Niemiec oraz w partnerstwie z Muzeum Auschwitz organizuje na terenie byłego obozu seminaria z udziałem nauczycieli z całego świata. To okazja, by pedagodzy podzielili się doświadczeniami w kształceniu uczniów i przekazywaniu wiedzy na temat Holokaustu, tragicznych konsekwencji II wojny światowej, a także konieczności walki z antysemityzmem i nietolerancją we współczesnym świecie.
Dramat najmłodszych
W tym roku z powodu pandemii koronawirusa inicjatywa przeniosła się do sieci. Związkowcy, nauczyciele, historycy i eksperci spotkali się więc online. Motywem przewodnim obchodów 76. rocznicy wyzwolenia Auschwitz było cierpienie najmłodszych więźniów i deportowanych – dzieci. Dlatego też e-seminarium organizowane przez ZNP i związki z Izraela (ITU) oraz Niemiec (GEW i VBE) przy współpracy z Muzeum Auschwitz i Fundacją im. Friedricha Eberta było zatytułowane „Dziecko jako świadek historii”.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 5-6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5-6/2021:
- Pełnym głosem. Czy pacjent przeżyje?
- Felieton. Dezintegracja
- Częściowy lockdown w oświacie przedłużony do 14 lutego
- W Auschwitz Niemcy zamordowali ponad 232 tys. dzieci. Ocalały nieliczne
- Przedszkola na pierwszej linii frontu. W Warszawie de facto nauczycielom odebrano urlopy
- Dziecko jako świadek historii. Pamięć o ofiarach Holokaustu*
- Felieton. Ostatnia deska ratunku
- Szczepionka AstraZeneca dla nauczycieli? Rząd próbuje łagodzić kontrowersje po ogłoszeniu nowej listy kolejkowej
- Film o ZNP. Warto pokazać innym naszą historię i obecną działalność
- Jak radzić sobie ze stresem oraz obciążeniami związanymi z pracą podczas pandemii?
- Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli – to ważne, szczególnie w czasie pandemii
- Społeczna inspekcja pracy chroni pracowników, ale działalność SIP służy wszystkim, także uczniom i rodzicom
- Walczymy o to, żeby przetrwać. To nie jest normalne życie, to nie jest normalna praca, to nie jest normalna szkoła
- Joe Biden: Praca, którą wykonują nauczyciele, ma niezwykłe znaczenie dla narodu
- Genetyk: Można domniemywać, że sporo nauczycieli przechorowało COVID-19
- Za co właściwie płaci państwo, a ściślej mówiąc, podatnicy, w ramach tzw. edukacji domowej?
- Winien administrator, a nie ciekawscy. Śląski Uniwersytet Medyczny ukarany
- Dyrektor: Otworzyłem szkołę dla ósmoklasistów
- Jak gminy organizują uczniom z niepełnosprawnościami dowóz do placówek oświatowych
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (2). A – Analogie w edukacji
- Psycholog: Edukacja znalazła się na bocznym torze
- Felieton. Nauczyciel powinien…
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Dlaczego władze nie widzą, że my tak samo jak nauczyciele w szkołach narażamy życie i zdrowie w pracy
- Casus. Prolongata zbliżania przedmiotów
- Pytania do eksperta. Zabranie godzin ponadwymiarowych