My, dorośli, bardzo źle znosimy ten „dziwny” czas. A co czują młodzi ludzie zamknięci w czterech ścianach swoich mieszkań, pozbawieni spotkań z rówieśnikami?
Minął już ponad rok, od kiedy świat usłyszał o wirusie, który zmienił nasze życie nie do poznania. To bardzo trudny czas dla nas wszystkich. Jedyne, co daje nadzieję i może nas pocieszyć, to świadomość, że jako ludzkość jesteśmy razem i wspólnymi siłami walczymy o powrót do normalności.
Zmienił się świat, zmieniła się dobrze znana nam codzienność, a zwyczaje i rutyny, do których przywykliśmy, stanowią obiekt marzeń i tęsknot. Stało się tak praktycznie z dnia na dzień. Nikt nie był w stanie tego przewidzieć ani przygotować się do tej sytuacji. Pandemia
wymusiła również zmiany w edukacji
– nauczanie hybrydowe i zdalne. Początki nie były łatwe. Uczniowie, nauczyciele i rodzice musieli stawić czoła nowej rzeczywistości. Domy zamieniły się w szkoły i biura, w których nierzadko brakowało odpowiedniego sprzętu, oprogramowania i internetu – potrzebnych, by udźwignąć ciężar nowych okoliczności. Z perspektywy nauczycielskiej obserwowaliśmy „pospolite ruszenie”. Każdy radził sobie, jak potrafił, a jeśli nie umiał, to aktywnie poszukiwał wiedzy, umiejętności, pomocy czy wsparcia. Na internetowych portalach społecznościowych, w grupach tematycznych, na forach i blogach nauczycielskich zawrzało. Nastąpił prawdziwy urodzaj – żeby nie napisać wysyp – kursów, szkoleń i warsztatów dotyczących kompetencji cyfrowych; przybliżających nowe, atrakcyjne programy, aplikacje czy platformy do wirtualnej współpracy. Część z nich była merytoryczna i przydatna. W ostatecznym rozrachunku trzeba jednak przyznać, że większość nauczycieli stanęła na wysokości zadania i poradziła sobie z nową zawodową rzeczywistością.
(…)
Magdalena Piróg, polonistka, prelegentka Maturanocki, wiceprezes Oddziału ZNP Wrocław-Fabryczna
Patronat medialny nad wydarzeniem objął Głos Nauczycielski
Więcej – GN nr 14-15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający