Z prof. Arkadiuszem Rojczykiem, specjalistą w zakresie przetwarzania mowy i fonetyki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Skutki pocovidowe mogą być groźne – mówią eksperci. Pan jednak jako jeden z pierwszych w Polsce zaczął mówić o tym, że COVID-19 może upośledzać mowę. Rozpoczęliście wstępne badania? Co już wiadomo?
– Celem naszych badań jest analiza wpływu COVID-19 na artykulację mowy. Chcemy sprawdzić, czy można zaobserwować jakieś zmiany w tym kierunku zarówno w trakcie choroby, jak i po chorobie. Nasze badania polegają między innymi na nagrywaniu pacjentów w czerwonych strefach w szpitalach covidowych. Pobieramy od nich próbki głosu, które następnie poddajemy analizie. Zaczęliśmy niedawno, do tej pory wpłynęło ich 12. To bardzo pracochłonne zadanie, do tego trwa trzecia fala. Sytuacja jest trudna, zadania naukowe zeszły na dalszy plan. Nasi eksperci zajmują się ratowaniem życia ludzkiego.
Kto wchodzi do czerwonej strefy w szpitalu? Komu zlecacie wykonanie nagrań – lekarzom, pielęgniarkom?
– W zespole mamy lekarzy, w tym laryngologów, specjalistów z zakresu bioinżynierii medycznej oraz lekarzy, którzy pracują z pacjentami w szpitalach w czerwonej strefie. I to oni dokonują nagrań na rejestratorach.
Według jakiego klucza wybieracie pacjentów?
– Kryterium doboru to jest zgoda pacjenta. Musi być kontaktowy, nie może być pod tlenem. Powiedzmy, że to są pacjenci w nieco lepszym stanie.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 14-15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający