Miniony rok był szczególny, głównie ze względu na pandemię koronawirusa. W początkowym okresie pandemii w szkołach i placówkach zawieszono zajęcia. Czy wpływa to na nabycie prawa do „trzynastki”?
Pani Marcelina ustala w swojej szkole listę pracowników uprawnionych do dodatkowego rocznego wynagrodzenia za 2020 r. Ustalając prawo do tego świadczenia, czytelniczka sprawdza, czy zatrudnieni przepracowali określony przepisami czas dający prawo do wynagrodzenia popularnie zwanego „trzynastką”. W okresie 12-25 marca 2020 r. w szkołach i placówkach oświatowych zostały zawieszone zajęcia. Jak potraktować ten okres?
Odpowiadamy: W przypadku gdy pracownicy świadczyli w tym czasie pracę (np. zdalnie), to będzie to okres efektywnej pracy. Tym samym należy go uwzględnić zarówno przy ustalaniu prawa do „trzynastki”, jak też jej wysokości.
Niestety, gdy doszło do zawieszenia zajęć, brakowało regulacji dotyczącej pracy zdalnej, przebywania pracowników w gotowości do pracy, na kwarantannie czy w izolacji, jak i korzystania z dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Wielu pracodawców oświatowych ma więc wątpliwości, czy okres ten jest wliczany do okresu pracy dającego prawo do „trzynastki”. Ponadto niektóre organy prowadzące, powołując się na przepisy ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (szczególnie na art. 15gd), informują dyrektorów o konieczności ograniczenia „trzynastek” lub nawet niewypłacania tego świadczenia…
(…)
Joanna Skrobisz
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 7-8, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem