O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem


„Pani doktor, jestem nauczycielem. Nie, nie mam gorączki, ale ledwo mogę mówić, ta chrypka…”. Do rzeczy! Skoro było już o oddechu i wpływie postawy na głos, trzeba wreszcie powiedzieć coś o samym głosie!

Głos powstaje w krtani i należy tę oczywistość mocno podkreślić. Nie w trzewiach ani w przeponie, nie w klatce piersiowej czy gdzieś w okolicach podniebienia twardego i nosa. Strumień powietrza wydychany z płuc trafia na zwierające się fałdy głosowe (zwane potocznie strunami głosowymi). Tam, w krtani, powstaje ton podstawowy. Jego wysokość jest zależna od budowy fałdów głosowych, ich długości, rozmiaru krtani. Znajdujące się powyżej fałdów głosowych (głośni) tzw. kieszonki krtaniowe są pierwszymi rezonatorami, działają niczym gitarowe pudło. Wzmacniają dźwięk i czynią go nośniejszym. Wyżej jest gardło, jama ustna, nosowa i zatoki. To kolejne przestrzenie rezonacyjne. Od budowy czaszki zależy więc brzmienie głosu i jego barwa. Ruchy języka, podniebienia miękkiego i warg zamieniają głos w mowę artykułowaną.



(…)

 

Kacper Gugała

– teatrolog, logopeda, trener emisji głosu, pracuje w jednej z warszawskich szkół podstawowych. Występuje na scenie, czynny monodramista i recytator. Autor cyklu artykułów „O głosie w Głosie” – kolejne odcinki poradnika raz w miesiącu na naszych łamach. Polecamy!

 

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 7-8, e-wydanie)

 

 

 

 

 



Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021: