„Pani doktor, jestem nauczycielem. Nie, nie mam gorączki, ale ledwo mogę mówić, ta chrypka…”. Do rzeczy! Skoro było już o oddechu i wpływie postawy na głos, trzeba wreszcie powiedzieć coś o samym głosie!
Głos powstaje w krtani i należy tę oczywistość mocno podkreślić. Nie w trzewiach ani w przeponie, nie w klatce piersiowej czy gdzieś w okolicach podniebienia twardego i nosa. Strumień powietrza wydychany z płuc trafia na zwierające się fałdy głosowe (zwane potocznie strunami głosowymi). Tam, w krtani, powstaje ton podstawowy. Jego wysokość jest zależna od budowy fałdów głosowych, ich długości, rozmiaru krtani. Znajdujące się powyżej fałdów głosowych (głośni) tzw. kieszonki krtaniowe są pierwszymi rezonatorami, działają niczym gitarowe pudło. Wzmacniają dźwięk i czynią go nośniejszym. Wyżej jest gardło, jama ustna, nosowa i zatoki. To kolejne przestrzenie rezonacyjne. Od budowy czaszki zależy więc brzmienie głosu i jego barwa. Ruchy języka, podniebienia miękkiego i warg zamieniają głos w mowę artykułowaną.
(…)
Kacper Gugała
– teatrolog, logopeda, trener emisji głosu, pracuje w jednej z warszawskich szkół podstawowych. Występuje na scenie, czynny monodramista i recytator. Autor cyklu artykułów „O głosie w Głosie” – kolejne odcinki poradnika raz w miesiącu na naszych łamach. Polecamy!
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 7-8, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie