Do tej pory wyłącznie rodzice prowadzili z nauczycielami nocne rozmowy. Ich epistoły przychodziło nam odbierać rano, w południe, wieczorem, a także w nocy. Pisali w dni powszednie i w weekendy. Niektórzy z nas, jak ja, w poczuciu – dodajmy, głupim poczuciu – obowiązku odpisywali, mimo że już przepracowali swoje 40 godzin w tygodniu.
Mam wrażenie, że wraz z pojawieniem się dzienników elektronicznych rodzice coraz bardziej się ośmielali, kroczek po kroczku wydzierali swoje domniemane prawa, tworzyli precedensy, przesuwali granice tego, co przystoi. Aż stało się tak, że wszystko przystoi, o ile uargumentuje się to „interesem dziecka”. Na to hasło każdy się cofa w przerażeniu i wysłuchuje, na czym ten interes polega.
Jednak nauczanie zdalne znowu przesunęło granice, doszło do tego, że w ubiegłym roku w Boże Ciało napisali do mnie najpierw uczeń, potem jego matka. Napisali, ponieważ przed długim weekendem spełniłem odwlekane przepowiednie i wpisałem oceny końcoworoczne. Oczywiście, doszliśmy do porozumienia, ale nie przypuszczałem wtedy, że naruszyłem granicę. Że pozwoliłem sobie na coś, czego nie powinienem robić. Pogwałciłem własną prywatność, oczywiście w interesie dziecka. Bo czy pisząc do pracownika innej niż szkoła instytucji państwowej, oczekujemy odpowiedzi już, teraz, natychmiast?
(…)
Dariusz Żółtowski
Nauczyciel języka polskiego
Cały tekst – GN nr 7-8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie