Do 28 lutego br. rząd przedłużył obecne przepisy regulujące funkcjonowanie szkół i placówek. Szanse na szersze otwarcie oświaty mogą pojawić się w marcu, gdy nauczyciele otrzymają pierwszą dawkę szczepionki firmy AstraZeneca
Poprzedni okres zawieszenia pracy stacjonarnej szkół i placówek oświatowych kończył się w poniedziałek 15 lutego br. W piątek wieczorem (12 lutego br.) w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie ministra edukacji i nauki przedłużające częściowy lockdown w szkołach do końca miesiąca.
To oznacza, że do 28 lutego br. w trybie stacjonarnym mogą się uczyć tylko dzieci z klas I-III, szkół specjalnych, a także – jedynie na niektórych zajęciach – młodzież w szkolnictwie zawodowym. Uczniowie klas VIII oraz klas maturalnych mogą natomiast w niewielkich grupach spotykać się w szkołach z nauczycielami w ramach konsultacji przed egzaminami.
Od maja ub.r. – bez żadnych przerw – funkcjonują też przedszkola.
Testowanie trwa
W poprzednim tygodniu nauczyciele klas I-III mogli się przetestować (dobrowolnie i bezpłatnie) na obecność koronawirusa. Z możliwości tej skorzystało 24 969 pedagogów. W podobnym badaniu zorganizowanym w styczniu br., tuż przed końcem ferii wzięło udział ponad 130 tys. nauczycieli.
„Pozytywny test na obecność koronawirusa dotyczył 490 osób, tj. 2 proc. wszystkich wyników badań” – poinformował resort edukacji. Wynik niemal identyczny jak w badaniu styczniowym, tuż przed końcem ferii zimowych. Można więc ostrożnie przypuszczać, że otwarcie szkół na najmłodszych uczniów nie spowodowało dużej fali zachorowań wśród nauczycieli.
W tym tygodniu (do 19 lutego) testowani będą nauczyciele przedszkoli.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 7-8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie