Z dr. hab. Radosławem Marzęckim, profesorem uniwersyteckim, socjologiem oraz politologiem w Instytucie Nauk o Polityce i Administracji Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Odsetek młodych Polaków deklarujących bardzo duże zainteresowanie życiem politycznym wzrósł dwukrotnie – z 2 do 4 proc., a w deklaracjach dużego zainteresowania zaobserwowano „bezprecedensowy skok” – z 9 do 14 proc. – czytamy w najnowszym raporcie CBOS*. Czy fakt, że młodzież coraz częściej angażuje się w życie polityczne, to „zasługa” polityków?
– Zasługa tak, ale w specyficznym rozumieniu tego słowa. To znaczy, nie zasługa w takim sensie, że przysłużyli się dobrej sprawie. Kreując pewien konflikt polityczny czy wpływając na jego charakterystykę, politycy spowodowali, że młodzi ludzie poczuli się w obowiązku, by zareagować. To zjawisko ma szerszy kontekst. Nie dotyczy tylko tego, co widzimy w ostatnich tygodniach czy wręcz miesiącach, bo ten wyższy poziom zaangażowania zaobserwowaliśmy w wyborach prezydenckich w 2020 r. W młodzieżowej grupie, czyli 18-29 lat, frekwencja wyborcza była tam historycznie najwyższa w III RP. I to mimo pandemii i mimo że jeszcze w 2019 r. nic na to nie wskazywało, żeby w grupie młodych wyborców frekwencja była wyższa niż wśród starszych.
„Obecny poziom zainteresowania polityką wśród Polaków w wieku 18-24 lat jest również najwyższy w historii naszych badań” – informuje CBOS. Wydaje się, że jest w tym coś więcej. Czy jesteśmy świadkami dużych zmian w postawach obywatelskich, może wręcz „narodzin” tych postaw?
– Często się nad tym ostatnio zastanawiamy, jednak to zaangażowanie niekoniecznie jest wyrazem zdrowia polskiej demokracji, tylko wręcz odwrotnie – jakiegoś rodzaju choroby. Jest to więc bardziej reakcja na to, że trzeba wyrazić swoje zaniepokojenie albo wręcz niezgodę na coś. To nie jest w gruncie rzeczy postawa pozytywna. Bo kiedy mnie ktoś pyta o zaangażowanie obywatelskie młodzieży, to ja rozumiem, że to jest taki rodzaj partycypacji, który wynika z potrzeby uczestnictwa czy chęci pozytywnej zmiany, poczucia, że jest się częścią wspólnoty. Natomiast tutaj mamy do czynienia z taką motywacją, która jest dosyć częsta u polskich wyborców, czyli głosowania czy bycia przeciwko czemuś, z czym się nie zgadzamy.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 7-8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie