76 lat temu – 27 stycznia 1945 r. – żołnierze Pierwszego Frontu Ukraińskiego wyzwolili obóz koncentracyjny i zagłady w Oświęcimiu. Wśród jego więźniów liczną grupę stanowili nauczyciele
Jak wynika z badań prof. Mariana Walczaka, nieżyjącego już historyka, prezesa ZNP w latach 1964-1972, na ziemiach okupowanych przez Niemców różnego rodzaju represjom poddanych zostało 8520 polskich nauczycieli, spośród których 5592 trafiło do obozów koncentracyjnych. Z tego zginęło 2801 osób, a więc ponad 50 proc., najwięcej właśnie w niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz-Birkenau – 944.
Jak z kolei wynika z wyliczeń dr. Jacka Lachendry, pracownika naukowego Muzeum Auschwitz, nauczyciele szkół powszechnych, średnich i wyższych byli wśród więźniów obozu „nadreprezentowani”. Ta grupa zawodowa liczyła w 1938 r. w całym kraju łącznie 90,5 tys. osób, to jest 0,2 proc. ogółu ludności. Natomiast w Auschwitz pedagodzy stanowili 1,3 proc. ogółu więźniów. Już w pierwszym transporcie, który przybył z Tarnowa 14 czerwca 1940 r., w grupie 728 więźniów – Polaków i polskich Żydów – było 25 nauczycieli, a w drugim z Wiśnicza (20 czerwca 1940 r.) na 313 osób 15 było nauczycielami (patrz: „Z obu stron drutów”, GN nr 19 z 12 maja 2010 r.).
(…)
Witold Salański
Więcej– GN nr 7-8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie