Z prof. Marią Gańczak, epidemiologiem, ekspertem WHO oraz wiceprezydentem Sekcji Kontroli Zakażeń Europejskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Wiele krajów zaostrza restrykcje, polski rząd je luzuje. Czasem można się pogubić w tym wszystkim. Jaka jest Pani opinia w tej kwestii?
– Na pewno jesteśmy w trudnym momencie, jeśli chodzi o sytuację epidemiologiczną w Europie, bo mamy coraz więcej doniesień o ekspansji wariantu brytyjskiego SARS-Cov-2, czyli B.1.1.7. Jest bardziej transmisyjny i wypiera dotychczas krążące warianty. Prognozy mówią, że np. w Danii już mniej więcej w marcu ten wariant będzie dominował, choć obecnie stanowi ok. 30 proc. wszystkich zakażeń. Podobne są prognozy dla USA.
A w Polsce?
– Tak naprawdę nie wiemy, jaki jest odsetek osób zakażonych B.1.1.7, dlatego że słabo sekwencjonujemy. Według norm Europejskiego Centrum Kontroli Chorób i UE idealnie byłoby, gdyby 5-10 proc. próbek dodatnich było poddawanych badaniom w kierunku określenia genotypu. U nas tego rodzaju badania dopiero startują. Mówię o badaniach, które monitorują zmienność genetyczną. Znamy ich wstępne wyniki – ok. 4-10 proc. z badanych próbek stanowiły próbki z wariantem brytyjskim. Jestem przekonana, że wariant B.1.1.7 jest u nas obecny co najmniej od końca grudnia, kiedy ok. 100 tys. Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii odwiedziło krewnych i znajomych w kraju.
(…)
Cała rozmowa tylko w Głosie – nr 7-8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie