W Polsce szczepionka AstraZeneca przeznaczona jest dla nauczycieli i nauczycieli akademickich do 65. roku życia. Firma chce jednak udowodnić jej skuteczność zarówno w przypadku seniorów 65+, jak i dzieci i młodzieży
ChAdOx1-S (rekombinowana) – tak oficjalnie nazywa się preparat firmy AstraZeneca, który od 12 lutego br. podawany jest nauczycielom. W tej chwili to jedyna szczepionka dostępna dla pracowników oświaty i nauki. Ponieważ produkty dwóch innych firm – konsorcjum Pfizer/BioNTech oraz Moderny – już dawno zostały rozdysponowane pomiędzy przedstawicieli grupy 0 (tj. medyków) oraz seniorów, nauczyciele – jeżeli nie chcą czekać na swoją kolej wynikającą z numeru PESEL i roku urodzenia – mogą się zaszczepić tylko szczepionką stworzoną przez naukowców Uniwersytetu w Oksfordzie oraz wyprodukowaną przez brytyjsko-szwedzki koncern farmaceutyczny AstraZeneca.
Wszystkie trzy szczepionki chronią przed zakażeniem koronawirusem lub przed
wystąpieniem ciężkich objawów COVID-19
albo śmierci, choć w różnym stopniu. Skuteczność szczepionek Pfizera/BioNTecha i Moderny obliczono na podstawie badań (a ostatnio także masowych szczepień w Izraelu) na ok. 94-95 proc. W przypadku AstraZeneki skuteczność ta wynosi ok. 60 proc. (więcej na ten temat – niżej). Co nie oznacza, że preparat ten nie ratuje ludzkiego życia.
Różnice w skuteczności wynikają z innej technologii produkcji szczepionek. Specyfiki konsorcjum Pfizer/BioNTech i Moderny opierają się na cząsteczce zwanej informacyjnym RNA (mRNA), która z kolei posiada „instrukcję” tworzenia białka wypustki koronawirusa. Białko to znajduje się na powierzchni wirusa i jest niezbędne do tego, by dostać się do komórki człowieka.
(…)
Piotr Skura
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 7-8, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie