NIK przyjrzała się funkcjonowaniu szkół specjalnych po reformie edukacji z 2017 r. Stwierdzono, że MEN bardziej skupiło się na edukacji włączającej niż na poprawie warunków kształcenia dzieci w szkołach specjalnych
Pod lupą Najwyższej Izby Kontroli znalazły się szkoły dla uczniów, którzy ze względu na zaburzenia i dysfunkcje potrzebują specjalnych metod nauczania i wychowania oraz zajęć rewalidacyjnych. Jak się z tego wywiązują?
Generalnie, jak wynika z raportu NIK, szkoły specjalne starają się przygotować swoich uczniów do życia w społeczeństwie. Dostrzeżone nieprawidłowości dotyczą przede wszystkim dokumentacji – zapisów w statutach szkół oraz w tej określającej zakres i formę pomocy, a więc w Wielospecjalistycznych Ocenach Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) oraz Indywidualnych Programach Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET). W czym rzecz?
Na podstawie dokonywanej dwa razy w roku ocenie funkcjonowania ucznia modyfikowane są IPET. Oba dokumenty są wynikiem pracy zespołowej. W ich tworzeniu mogą uczestniczyć rodzice, ale muszą być o tym prawidłowo powiadomieni. Prawidłowo, czyli pisemnie. Tymczasem nie zawsze się tak dzieje, co ogranicza lub wręcz uniemożliwia niektórym rodzicom udział w przygotowaniu tych dokumentów. Inne wykazane błędy to nieodpowiedni wymiar godzin dla wskazanych w IPET form pomocy psychologiczno-pedagogicznej i niewłaściwy okres jej świadczenia. Czasami też brakowało określenia zakresu oraz rodzaju wsparcia udzielanego uczniowi przez nauczyciela.
(…)
Halina Drachal
Cały tekst – GN nr 7-8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie