Jak budzić wiarę w siebie u uczniów i uczennic? Jak umożliwiać im odczuwanie, że są kompetentni? Wyniki badań naukowych wskazują, że spełnione muszą być co najmniej trzy warunki. Jakie?
Nauczycielkom i nauczycielom podczas szkoleń, a rodzicom za pośrednictwem poradników często wpaja się przekonanie, że wysokie poczucie własnej wartości dziecka jest warunkiem jego sukcesów szkolnych. Pojawia się więc wiele wskazówek, jak należy postępować. Wskazuje się, że m.in. trzeba afirmować potencjał dziecka, co pozwoli mu docenić siebie i odblokować (lub w pełni realizować) swoje możliwości. Stąd też pochodzi pomysł, by udzielać uczniom i uczennicom wyłącznie (lub niemal wyłącznie) pozytywnych informacji zwrotnych o ich postępach, a nie koncentrować się na błędach, niedoskonałościach i niedociągnięciach, ponieważ może to spowodować utratę wiary w siebie i zniechęcić je do uczenia się. Ile w tym prawdy?
Mit samooceny
Rozpocznę od uporządkowania terminów. Poczucie własnej wartości, inaczej samoocena, jest jednym z aspektów postrzegania siebie („ja”) i dotyczy zgeneralizowanego poczucia ważności i godności własnej osoby oraz swojej pozytywności. Termin „samoocena” w szkole bywa używany w znaczeniu samooceniania, czyli samodzielnego oceniania przez ucznia lub uczennicę według ustalonych kryteriów wykonania zadań.
(…)
Tomasz Garstka
psycholog
Cały tekst – GN nr 7-8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie