Za dwa lata szkoły i placówki specjalne oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne w dotychczasowym kształcie mogą przestać istnieć! W ich miejsce mają się pojawić centra wsparcia placówek ogólnodostępnych
Wszystko za sprawą realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki projektu „Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą”.
Zmiana polega na odejściu od modelu medycznego, w którym uczeń postrzegany był przez pryzmat niepełnosprawności, a jego funkcjonowanie w społeczeństwie, w tym także kształcenie, starano się dopasować do jej rodzaju i stopnia. W nowym modelu to środowisko społeczne ma się dostosować do potrzeb osoby niepełnosprawnej, dotyczy to także ogólnodostępnej edukacji.
O edukacji włączającej mówi się od lat. Polska w 2012 r. ratyfikowała Konwencję Narodów Zjednoczonych o Prawach Osób Niepełnosprawnych z 2006 r. Jednym z istotnych postanowień konwencji jest zorganizowanie systemu kształcenia włączającego dzieci i młodzież niepełnosprawną do szkół ogólnodostępnych na wszystkich poziomach, co ma umożliwić ich integrację z pozostałymi uczniami i uczennicami. Cel ambitny, powoli realizowany.
(…)
Halina Drachal
Cały tekst – GN nr 7-8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Felieton. Metodyka nauczania online
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie