Mam taki zwyczaj, że jak przyjaciel nie dzwoni do mnie przez miesiąc, przestaję go uważać za przyjaciela. Usuwam delikwenta z listy kontaktów w telefonie i po kłopocie. Potem może sobie dzwonić do upadłego, a i tak się nie dodzwoni, gdyż nieznanych numerów nie odbieram. Niech się teraz postara. Podobną metodę stosuję w nauczaniu online ze starszymi licealistami.
Kiedy proszę maturzystę do odpowiedzi, a ten mi pisze w konwersacji, że nagle przestał działać mikrofon, mówię trudno. Ponieważ mam do czynienia z osobnikiem tylko pozornie dojrzałym, daję mu jeszcze dwie szanse. Jak za trzecim razem wciąż mikrofon nie działa, skreślam człowieka z listy aktywnych uczniów. Jest wprawdzie nadal na lekcjach, ale tak, jakby go wcale nie było. Słowem się do niego nie odzywam.
Od kiedy tak postępuję, klasy mam tylko na papierze 34-osobowe, w rzeczywistości zaś różnie. Wszystko bowiem zależy od „mikrofonów”. Na przykład w klasie 2g mam sześcioro uczniów, z którymi intensywnie pracuję. W 2c – ośmioro, w 3b – pięcioro, natomiast w 3d aż 17, ale pracuję nad tym, aby im też mikrofony przestały działać. Zadaję coraz trudniejsze pytania, żądam wręcz cudów, jednak bez rezultatu. No nic, wymyślę takie pytania, że nawet najdoskonalsza elektronika wysiądzie. Moim celem jest bowiem konwersacja z tymi, którzy chcą się aktywnie uczyć online, czyli z ambitnymi zapaleńcami, reszta zaś uczniów ma patrzeć, słuchać i notować. Bierna nauka jest bowiem lepsza od aktywności „na odczepnego”.
(…)
Dariusz Chętkowski
Cały felieton – GN nr 7-8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7-8/2021:
- Pełnym głosem. Niemożliwe? A jednak!
- Felieton. Można zwariować
- Lockdown w szkołach do końca lutego. Rząd „odmrozi” oświatę, gdy zaszczepi nauczycieli?
- Ruszyły szczepienia nauczycieli. Pierwsza dawka do 10 marca br.
- Wywiad tygodnia. Chcemy szczepionek dostępnych dla wszystkich pracowników oświaty
- Stawki wynagrodzenia zasadniczego – MEiN nie przewiduje podwyżek
- Książka z call center? Okręg Łódzki ZNP broni 18 filii bibliotek pedagogicznych zagrożonych likwidacją
- OGŁOSZENIE. Pracownicze Plany Kapitałowe dla oświaty
- Nowy model kształcenia osób z niepełnosprawnościami. Co by na to powiedziała Maria Grzegorzewska?
- Nauczyciele w Auschwitz. Więzieni i mordowani za tajne nauczanie, za to, że byli wierni swej misji
- AstraZeneca dla nauczycieli. Co wiemy o szczepionce?
- Przed nami trzecia fala pandemii: śmiertelność brytyjskiego wariantu jest wyższa o 35 proc., nie powinniśmy luzować obostrzeń
- Przepływ informacji jest problemem. Jeśli nie włączę radia w samochodzie, to nic nie wiem
- Felieton. Nocne z uczniami rozmowy
- Jak rozpoznawać, jak reagować? Wpływ radykalnych treści i dezinformacji w internecie na młodzież
- Raport NIK o szkołach specjalnych: co działa, a co trzeba poprawić
- Kołobrzeg: Jesteśmy już po pierwszej dawce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (4). Fonacja – mamy problem
- Na rozwiązanie czekają problemy ważne dla mieszkańców obszarów peryferyjnych, popegeerowskich wsi i slumsów
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (3). B – Błądzenie a poczucie skuteczności
- Lewica czy prawica, czyli co młodzi mają w genach?
- Papcio Chmiel odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego. Pożegnanie twórcy kultowych komiksów
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- We wtorek 9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu
- Casus. Możliwość, termin i sposób rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem
- Kadry w oświacie. Dodatkowe roczne wynagrodzenie