Wyniki badań pokazują, że nauczanie poprzez samodzielne poszukiwanie rozwiązań problemów w nieznanych dotychczas obszarach nie przynosi pozytywnych efektów na poziomie edukacji w szkole podstawowej
W kilku ostatnich odcinkach tej serii przedstawiłem „demony”, straszaki i fałszywe obietnice związane z korzystania z mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież (np. „Cyfrowa demencja?”, GN nr 25-26 z 17-24 czerwca br., „Cyfrowy trening mózgu?”, GN nr 31-32 z 29 lipca – 5 sierpnia br.). A jakie są fakty? W tym odcinku chcę przedstawić oparte na dowodach informacje dotyczące wykorzystania nauczania zdalnego i e-learningu w edukacji szkolnej.
Podawczo czy aktywnie?
Oprócz poważnych niedostatków technicznych nauczania zdalnego, za które często niesłusznie obwiniano nauczycielki i nauczycieli, problemem w części szkół był sposób prowadzenia nauczania zdalnego. Miał on formę podawczą (forma wykładowa) „wzbogaconą” dużą porcję zadań domowych do samodzielnego wykonania przez uczniów i uczennice. Innymi słowy nie został wykorzystany potencjał nauczania poprzez sieć, z uwzględnieniem jego ograniczeń.
Rozpocznijmy od popularnego twierdzenia, że najgorszy w edukacji jest „tryb podawczy” (wykład, prezentacja), a uczniowie i uczennice powinni być „odkrywcami”, ponieważ to najlepiej motywuje ich do uczenia się i utrwala efekty uczenia się. Wystrzegajmy się jednak takich łatwych negatywnych ocen. Okazuje się, że takie nauczanie jest bardzo przydatne przy wprowadzaniu uczniów i uczennic w daną tematykę.
(…)
Tomasz Garstka
psycholog
Chcesz wiedzieć więcej? czytaj Głos (nr 33-34, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 33-34/2020:
- Felieton. Stado nowych urzędników
- Chaos w rządzie wokół powrotu dzieci do szkół
- Podwyżki. Wiemy, ile wyniesie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli od 1 września
- MEN przerzuca ciężar odpowiedzialności za zdrowie i życie uczniów oraz nauczycieli na dyrektora szkoły
- Izrael otworzył szkoły bez żadnego planu. Operacja zakończyła się katastrofą
- W wytycznych MEN słabo wybrzmiewa kwestia bezpieczeństwa nauczycieli
- Będziemy zalecać nauczycielom, żeby prowadzili lekcje w przyłbicach
- NIK krytykuje przygotowanie i wprowadzenie reformy edukacji
- Felieton. Dyrektor musi poczekać
- Smulikowscy, Bytnarowa, Kamiński i inni – członkowie ZNP i ich rodziny w Powstaniu Warszawskim
- 76 lat temu wybuchło Powstanie Warszawskie. Pamiętajmy o jego bohaterach, w tym o nauczycielach
- W Jordanii, na Filipinach i w Egipcie władze atakują nauczycieli
- Bez służb sanitarnych nie podejmę żadnej decyzji
- CKE opublikowała wyniki egzaminu ósmoklasisty
- Powszechna edukacja hybrydowa jest mało realna do wdrożenia
- Prawie wszystkie samorządy kupiły uczniom laptopy w ramach „Zdalnej szkoły”
- Z wnioskami o pieniądze na 2020 r. należy się pospieszyć
- Sto la temu Związek zwracał uwagę, że szkoły są nie mniej potrzebne niż zastępy wojska
- Raport NIK. Samorządy lekceważą walkę z wadami postawy u uczniów
- Felieton. Ktoś za to zapłaci
- Jak dobrze wykorzystać urlop do regeneracji po zdalnym nauczaniu?
- Telewizja Dziewcząt i Chłopców: to był świat wspólnoty, świat kształtowania dobra, świat służenia innym
- Sierpień miesiącem (nie)trzeźwości. Tylko 162 gminy na 2477 zakazały nocnej sprzedaży alkoholu.
- Felieton. Wyskakiwać ze scenariuszy
- Jak gminy organizują dożywianie? NIK sprawdziła
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Srebrny jubileusz „Natury moich okolic” (1996- 2020)
- Casus. Możliwość skorzystania z urlopu płatnego i bezpłatnego w ciągu roku szkolnego
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu a wymiar czasu pracy