Otwarcie szkół w Izraelu zakończyło się fatalnie. Według „New York Timesa” scenariusz izraelski jest ostrzeżeniem dla krajów planujących powrót dzieci do szkół
Pod koniec maja Izrael postanowił ponownie uruchomić gospodarkę targaną związanym z lockdownem kryzysem i m.in. otworzyć szkoły.
Politycy i lekarze mieli podstawy do optymizmu – w marcu i kwietniu wskaźniki zakażeń dochodziły do ponad 750 przypadków dziennie. Na początku maja spadły do zaledwie kilkudziesięciu. W efekcie do szkół najpierw zaczęli wracać najmłodsi uczniowie, potem ich starsi koledzy, którzy mieli zdawać egzaminy, a następnie zaczęto organizować lekcje w małych grupach.
Minister edukacji Izraela Yoav Gallant oświadczył wtedy, że szkoły mają ważną misję – umożliwić rodzicom spokojny powrót do pracy, a tym samym uratowanie kraju przed bankructwem. Politycy generalnie prezentowali świetne samopoczucie. – Wyjdźcie na zewnątrz i bawcie się dobrze! – zachęcał obywateli premier Izraela Benjamin Netanjahu, ogłaszając decyzję o otwarciu barów, restauracji, hoteli, sal weselnych, sal modlitewnych.
Tego samego dnia, gdy premier radził społeczeństwu świetnie się bawić, matka jednego z uczniów uczęszczających do liceum Gymnasia Ha’ivrit w Jerozolimie poinformowała szkołę, że u jej syna stwierdzono koronawirusa. W następnych dniach pozytywny wynik testów otrzymali kolejni uczniowie liceum. Ostatecznie koronawirusem zakaziło się 154 uczniów i 26 pracowników szkoły.
Liceum stało się największym ogniskiem szkolnej epidemii w Izraelu, a prawdopodobnie też na świecie.
(…)
Piotr Skura
Chcesz wiedzieć więcej? czytaj Głos (nr 33-34, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 33-34/2020:
- Felieton. Stado nowych urzędników
- Chaos w rządzie wokół powrotu dzieci do szkół
- Podwyżki. Wiemy, ile wyniesie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli od 1 września
- MEN przerzuca ciężar odpowiedzialności za zdrowie i życie uczniów oraz nauczycieli na dyrektora szkoły
- W wytycznych MEN słabo wybrzmiewa kwestia bezpieczeństwa nauczycieli
- Będziemy zalecać nauczycielom, żeby prowadzili lekcje w przyłbicach
- NIK krytykuje przygotowanie i wprowadzenie reformy edukacji
- Felieton. Dyrektor musi poczekać
- Smulikowscy, Bytnarowa, Kamiński i inni – członkowie ZNP i ich rodziny w Powstaniu Warszawskim
- 76 lat temu wybuchło Powstanie Warszawskie. Pamiętajmy o jego bohaterach, w tym o nauczycielach
- W Jordanii, na Filipinach i w Egipcie władze atakują nauczycieli
- Bez służb sanitarnych nie podejmę żadnej decyzji
- CKE opublikowała wyniki egzaminu ósmoklasisty
- Powszechna edukacja hybrydowa jest mało realna do wdrożenia
- Prawie wszystkie samorządy kupiły uczniom laptopy w ramach „Zdalnej szkoły”
- Z wnioskami o pieniądze na 2020 r. należy się pospieszyć
- Sto la temu Związek zwracał uwagę, że szkoły są nie mniej potrzebne niż zastępy wojska
- Raport NIK. Samorządy lekceważą walkę z wadami postawy u uczniów
- Felieton. Ktoś za to zapłaci
- Jak dobrze wykorzystać urlop do regeneracji po zdalnym nauczaniu?
- Telewizja Dziewcząt i Chłopców: to był świat wspólnoty, świat kształtowania dobra, świat służenia innym
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (16)
- Sierpień miesiącem (nie)trzeźwości. Tylko 162 gminy na 2477 zakazały nocnej sprzedaży alkoholu.
- Felieton. Wyskakiwać ze scenariuszy
- Jak gminy organizują dożywianie? NIK sprawdziła
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Srebrny jubileusz „Natury moich okolic” (1996- 2020)
- Casus. Możliwość skorzystania z urlopu płatnego i bezpłatnego w ciągu roku szkolnego
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu a wymiar czasu pracy