Pieniądze, które gminy otrzymują od państwa na dożywianie dzieci, oznaczają realną pomoc dla wielu uczniów – tak wynika z raportu NIK pt. „Pomoc świadczona przez gminy osobom żyjącym w ubóstwie”
Najwyższa Izba Kontroli zbadała 21 ośrodków pomocy społecznej w siedmiu województwach, by sprawdzić, czy działania lokalnych władz mające ograniczyć ubóstwo na ich terenie były skuteczne.
Według NIK po trzech latach znaczącego spadku ubóstwa w Polsce w 2018 r. doszło wyhamowania tego procesu. Jak pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego, w porównaniu z 2017 r.:
* poziom ubóstwa skrajnego (minimum egzystencji) wzrósł z 4,3 proc. do 5,4 proc. mieszkańców Polski;
* poziom ubóstwa relatywnego (granica ubóstwa to 50 proc. kwoty, którą w ciągu miesiąca przeciętnie wydają gospodarstwa domowe) wzrósł z 13,4 proc. do 14,2 proc. osób;
* poziom ubóstwa ustawowego (dotyczy osób, których dochód, zgodnie z obowiązującą ustawą o pomocy społecznej, uprawnia do ubiegania się o przyznanie świadczenia pieniężnego) wzrósł z 10,7 proc. do 10,9 proc. osób.
Kontrolerzy opisują m.in. efekty działania programów mających pomóc uczniom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji. Z raportu wynika, że wszystkie skontrolowane gminy wywiązywały się z obowiązku dożywiania dzieci – chodzi m.in. o programy osłonowe w ramach rządowych programów „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020” oraz „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 33-34 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 33-34/2020:
- Felieton. Stado nowych urzędników
- Chaos w rządzie wokół powrotu dzieci do szkół
- Podwyżki. Wiemy, ile wyniesie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli od 1 września
- MEN przerzuca ciężar odpowiedzialności za zdrowie i życie uczniów oraz nauczycieli na dyrektora szkoły
- Izrael otworzył szkoły bez żadnego planu. Operacja zakończyła się katastrofą
- W wytycznych MEN słabo wybrzmiewa kwestia bezpieczeństwa nauczycieli
- Będziemy zalecać nauczycielom, żeby prowadzili lekcje w przyłbicach
- NIK krytykuje przygotowanie i wprowadzenie reformy edukacji
- Felieton. Dyrektor musi poczekać
- Smulikowscy, Bytnarowa, Kamiński i inni – członkowie ZNP i ich rodziny w Powstaniu Warszawskim
- 76 lat temu wybuchło Powstanie Warszawskie. Pamiętajmy o jego bohaterach, w tym o nauczycielach
- W Jordanii, na Filipinach i w Egipcie władze atakują nauczycieli
- Bez służb sanitarnych nie podejmę żadnej decyzji
- CKE opublikowała wyniki egzaminu ósmoklasisty
- Powszechna edukacja hybrydowa jest mało realna do wdrożenia
- Prawie wszystkie samorządy kupiły uczniom laptopy w ramach „Zdalnej szkoły”
- Z wnioskami o pieniądze na 2020 r. należy się pospieszyć
- Sto la temu Związek zwracał uwagę, że szkoły są nie mniej potrzebne niż zastępy wojska
- Raport NIK. Samorządy lekceważą walkę z wadami postawy u uczniów
- Felieton. Ktoś za to zapłaci
- Jak dobrze wykorzystać urlop do regeneracji po zdalnym nauczaniu?
- Telewizja Dziewcząt i Chłopców: to był świat wspólnoty, świat kształtowania dobra, świat służenia innym
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (16)
- Sierpień miesiącem (nie)trzeźwości. Tylko 162 gminy na 2477 zakazały nocnej sprzedaży alkoholu.
- Felieton. Wyskakiwać ze scenariuszy
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Srebrny jubileusz „Natury moich okolic” (1996- 2020)
- Casus. Możliwość skorzystania z urlopu płatnego i bezpłatnego w ciągu roku szkolnego
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu a wymiar czasu pracy