Z Arkadiuszem Chęcińskim, prezydentem Sosnowca, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Czy wytyczna, że opinia sanepidu ma być kluczowa dla samorządu i dyrektora szkoły w przejściu na system mieszany lub zdalny w sytuacji pojawienia się ogniska SARS-CoV-2 w szkole, jest samorządowi na rękę?
– Nie można zostawiać dyrektora szkoły samego w czasie pandemii z takim problemem, a potem jeszcze scedować na niego podejmowanie decyzji o częściowym lub całkowitym zamknięciu szkoły. Nikt z nas nie jest specjalistą w zakresie epidemiologii. W tej sytuacji scedowanie decyzji na inspektora lokalnych służb sanitarnych wydaje się logicznym rozwiązaniem, bo to on jako pierwszy uzyskuje dostęp do najważniejszych informacji w czasie pandemii, ma wiedzę ekspercką oraz dostęp do statystyk zakażeń na terenie danego powiatu. Oczywiście bez konsultacji z samorządem się nie obejdzie. Takie decyzje na pewno będą trudne, dlatego przed wakacjami powołaliśmy przy Urzędzie Miasta pełnomocnika ds. COVID-19, który ma reagować w sytuacjach związanych z pandemią. Można go pytać o wszystko, co ma z tym związek.
Dyrektorzy szkół mogą się do niego zwracać bezpośrednio z pytaniami?
– Chyba jeszcze specjalnie nie mieli okazji, ale na pewno od września będzie osobą, która doradzi dyrektorom szkół, jakie środki zastosować, gdy w budynku pojawi się „pozytywny” uczeń lub pracownik szkoły. Nie muszę chyba mówić, że to dyrektor szkoły wie najlepiej, jaka jest sytuacja na terenie jego placówki, ale nie można go zostawiać samego w sytuacji epidemicznej.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 33-34 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 33-34/2020:
- Felieton. Stado nowych urzędników
- Chaos w rządzie wokół powrotu dzieci do szkół
- Podwyżki. Wiemy, ile wyniesie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli od 1 września
- MEN przerzuca ciężar odpowiedzialności za zdrowie i życie uczniów oraz nauczycieli na dyrektora szkoły
- Izrael otworzył szkoły bez żadnego planu. Operacja zakończyła się katastrofą
- W wytycznych MEN słabo wybrzmiewa kwestia bezpieczeństwa nauczycieli
- NIK krytykuje przygotowanie i wprowadzenie reformy edukacji
- Felieton. Dyrektor musi poczekać
- Smulikowscy, Bytnarowa, Kamiński i inni – członkowie ZNP i ich rodziny w Powstaniu Warszawskim
- 76 lat temu wybuchło Powstanie Warszawskie. Pamiętajmy o jego bohaterach, w tym o nauczycielach
- W Jordanii, na Filipinach i w Egipcie władze atakują nauczycieli
- Bez służb sanitarnych nie podejmę żadnej decyzji
- CKE opublikowała wyniki egzaminu ósmoklasisty
- Powszechna edukacja hybrydowa jest mało realna do wdrożenia
- Prawie wszystkie samorządy kupiły uczniom laptopy w ramach „Zdalnej szkoły”
- Z wnioskami o pieniądze na 2020 r. należy się pospieszyć
- Sto la temu Związek zwracał uwagę, że szkoły są nie mniej potrzebne niż zastępy wojska
- Raport NIK. Samorządy lekceważą walkę z wadami postawy u uczniów
- Felieton. Ktoś za to zapłaci
- Jak dobrze wykorzystać urlop do regeneracji po zdalnym nauczaniu?
- Telewizja Dziewcząt i Chłopców: to był świat wspólnoty, świat kształtowania dobra, świat służenia innym
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (16)
- Sierpień miesiącem (nie)trzeźwości. Tylko 162 gminy na 2477 zakazały nocnej sprzedaży alkoholu.
- Felieton. Wyskakiwać ze scenariuszy
- Jak gminy organizują dożywianie? NIK sprawdziła
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Srebrny jubileusz „Natury moich okolic” (1996- 2020)
- Casus. Możliwość skorzystania z urlopu płatnego i bezpłatnego w ciągu roku szkolnego
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu a wymiar czasu pracy