Z prof. Marią Gańczak, epidemiologiem, kierownikiem Katedry Chorób Zakaźnych Uniwersytetu Zielonogórskiego, ekspertem WHO oraz wiceprezydentem Sekcji Kontroli Zakażeń Europejskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
We wrześniu uczniowie wracają do szkół. W każdej uczy się średnio od kilkuset do tysiąca uczniów. Czy szkoły mogą stać się ogniskami zakażeń, tak jak to było w kopalniach?
– Dane dotyczące zakażeń wśród dzieci i wydzielania przez nie wirusa w takiej formie, która zakaża, są sprzeczne. Do niedawna uważaliśmy, że zakażają się SARS-CoV-2 rzadko, zwykle bezobjawowo lub wykazują łagodne objawy. Z badań wynikało też, że dzieci nabywają zakażenie głównie od dorosłych i w zasadzie nie są głównymi przekaźnikami wirusa w kontaktach rówieśniczych. Jednak z najnowszego badania naukowego, prowadzonego na dzieciach i młodzieży do 17. roku życia, które ukazało się w czasopiśmie „JAMA Pediatrics”, wynika, że dzieci do piątego roku życia mają więcej materiału genetycznego wirusa w drogach oddechowych w porównaniu ze starszymi dziećmi. To oznacza, że dzieci w tym wieku wydzielają tego wirusa 10-100 razy więcej niż starsze dzieci i dorośli. Naukowcy zastanawiają się, czy są one zakaźne przez ten cały czas, kiedy znajdujemy materiał genetyczny koronawirusa. Te badania na pewno przewracają do góry nogami to, co wiedzieliśmy dotychczas o wirusie w kontekście zakaźności wśród dzieci.
Dlaczego to jest takie ważne dla szkoły?
– Obecnie instytuty medyczne w Europie kładą nacisk zarówno na zdrowie dzieci, jak i nauczycieli. Wedle wyników najnowszych badań należy się spodziewać, że dzieci mogą się między sobą zakażać. Kontakty są i będą między nimi bardzo bliskie. Kaszląc, kichając, krzycząc mogą przyczyniać się do emisji wirusa do otoczenia. Mogą potencjalnie być ważnym czynnikiem napędzającym rozprzestrzenianie się SARS-CoV-2 w populacji dorosłych.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie (nr 33-34, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 33-34/2020:
- Felieton. Stado nowych urzędników
- Chaos w rządzie wokół powrotu dzieci do szkół
- Podwyżki. Wiemy, ile wyniesie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli od 1 września
- MEN przerzuca ciężar odpowiedzialności za zdrowie i życie uczniów oraz nauczycieli na dyrektora szkoły
- Izrael otworzył szkoły bez żadnego planu. Operacja zakończyła się katastrofą
- Będziemy zalecać nauczycielom, żeby prowadzili lekcje w przyłbicach
- NIK krytykuje przygotowanie i wprowadzenie reformy edukacji
- Felieton. Dyrektor musi poczekać
- Smulikowscy, Bytnarowa, Kamiński i inni – członkowie ZNP i ich rodziny w Powstaniu Warszawskim
- 76 lat temu wybuchło Powstanie Warszawskie. Pamiętajmy o jego bohaterach, w tym o nauczycielach
- W Jordanii, na Filipinach i w Egipcie władze atakują nauczycieli
- Bez służb sanitarnych nie podejmę żadnej decyzji
- CKE opublikowała wyniki egzaminu ósmoklasisty
- Powszechna edukacja hybrydowa jest mało realna do wdrożenia
- Prawie wszystkie samorządy kupiły uczniom laptopy w ramach „Zdalnej szkoły”
- Z wnioskami o pieniądze na 2020 r. należy się pospieszyć
- Sto la temu Związek zwracał uwagę, że szkoły są nie mniej potrzebne niż zastępy wojska
- Raport NIK. Samorządy lekceważą walkę z wadami postawy u uczniów
- Felieton. Ktoś za to zapłaci
- Jak dobrze wykorzystać urlop do regeneracji po zdalnym nauczaniu?
- Telewizja Dziewcząt i Chłopców: to był świat wspólnoty, świat kształtowania dobra, świat służenia innym
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (16)
- Sierpień miesiącem (nie)trzeźwości. Tylko 162 gminy na 2477 zakazały nocnej sprzedaży alkoholu.
- Felieton. Wyskakiwać ze scenariuszy
- Jak gminy organizują dożywianie? NIK sprawdziła
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Srebrny jubileusz „Natury moich okolic” (1996- 2020)
- Casus. Możliwość skorzystania z urlopu płatnego i bezpłatnego w ciągu roku szkolnego
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu a wymiar czasu pracy